Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportorganisation taler for intelligente kørselsafgifter

Fredag 25. september 2020 kl: 05:00
Share  


Af: Redaktionen

S-Regeringens udspil om, hvordan vejtransportområdet kan bidrage til at nedbringe CO2-udslippet med 70 procent i 2030 i forhold til 1990, har udløst en række kommentarer og advarsler fra forskellige transportorganisationer. Nogle er meget afvisenden over for udspillets punker om vejafgifter, mens andre er mere nuancerede. Til den sidste gruppe hører transportorganisationen ITD, som i forbindelse med S-Regeringens udspil peger på, at organisationen tidligere har foreslået at indføre intelligente kørselsafgifter

ITD peger på, at S-Regeringen blandt andet stiler efter at indføre en kilometerbaseret afgift på tung transport. ITD bakker op om princippet om en sådan afgift, men fremfører, at meget afhænger af den konkrete udmøntning. Det er efter ITD’s mening for eksempel vigtigt, at varebiler omfattes af den foreslåede afgift, så man med ITD’s ord “…ikke risikerer massiv omlastning fra store og relativt effektive lastvogne til mindre effektive varebiler”. ITD mener også, at provenuet fra en afgift bør blive i sektoren


ITD har tidligere fremsat forslag om indførelse af intelligente kørselsafgifter på erhvervstransport med understregning af ordet ”intelligent”.


- Desværre lægger regeringen op til et nyt system, der er alt andet end intelligent, men tværtimod fremmer mere ineffektiv transport i mindre varebiler. Så regeringen må tilbage til skrivebordet og gøre forslaget intelligent i stedet for skadeligt, før ITD kan bakke op, siger Henriette Kjær, der er tidligere konservativ minister og nuværende politisk chef i ITD.


ITD peger på, at strækningsbaserede afgifter kan tilpasses efter, hvor og hvor langt man kører, ligesom de kan afspejle det aktuelle slid på infrastrukturen. Ud over, at en sådan afgift også skal omfatte varebiler, er det en forudsætning for ITD’s opbakning, at provenuet fra kørselsafgifterne føres tilbage til transportsektoren for at sikre de nødvendige investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling inden for erhvervet.
 
Samtidig er det ifølge ITD afgørende, at opkrævningen foregår en måde, der gør det nemt for den enkelte vognmand at se omkostningen og evt. viderefakturere den til køberen af transporten.
 

- Det er fornuftigt at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, så man kan fremme efterspørgslen efter stadig mere klimavenlig transport. Det vil en intelligent udarbejdet kørselsafgift sikre, da det er den, der får kørslen udført, der bærer omkostningen. Men hvis regeringen fastholder, at varebiler ikke skal betale, går det princip fløjten, og det er ikke intelligent - det er tværtimod relativt dumt, siger Henriette Kjær.
 

Med hensyn til den konkrete udformning af selve teknikken bag, opfordrer ITD regeringen til at lade sig inspirere af eksempelvis det tyske Maut-system.
 

- Der findes i dag velfungerende satellitbaserede systemer, som man med fordel kan kopiere. Vi skal ikke stå i en situation, hvor vi i Danmark på egen hånd udvikler et system, der er så dyrt og kompliceret, at opbygning og drift af det, overgår gevinsterne ved at indføre det. Der kan man med stor fordel vende sig mod for eksempel Tyskland og kopiere, siger Henriette Kjær.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- International dansk transportkoncern køber internationale dansk speditionsvirksomhed
- Udenlandsk arbejdskraft skal vise negativ corona-test ved grænsen
- Ny politisk aftale forlænger og udvider hjælpepakker
- Fire mindre skoler får besøg af lastbilkaravane
- Særtransporttilladelser er emnet på åbent samråd
- Ny vejledning til udstedelse af særtransporttilladelser er offentliggjort
- Den er i strid med politisk aftale
- Transportuddannelsescenter var den første til at få
- Verdens største kølehusvirksomhed etablerer sig på østjysk havn
- Åbent Hus-arrangemeter bliver aflyst
- Pressechef for politisk parti skal være presse- & kommunikationschef hos havneorganisation
- Ny bulkterminal i Sydvestjylland blev taget i brug med en last grus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst