REDERIORGANISATION:
En række FN-institutioner kalder igen på verdens lande for at få anerkendt søfarende som nøglemedarbejdere. Organisationen Danske Rederier er glade for den løsning, der er fundet i Danmark, og håber den kan inspirere andre lande
Siden de første udbrud af Covid-19 først på året har rederier verden over skullet gøre store krumspring for at få deres besætninger til og fra borde. Havnene verden over har været åbne for gods, men reelt lukkede for besætningsskift. Enkelte steder er det dog muligt for søfolk at afmønstre, men Danske Rederier peger på, at det i højere grad er undtagelsen end reglen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
Skriv din kommentar:
Der er fortsat problemer med at få skiftet besætning på skibe
Tirsdag 15. september 2020 kl: 16:54
Af: RedaktionenEn række FN-institutioner kalder igen på verdens lande for at få anerkendt søfarende som nøglemedarbejdere. Organisationen Danske Rederier er glade for den løsning, der er fundet i Danmark, og håber den kan inspirere andre lande
Siden de første udbrud af Covid-19 først på året har rederier verden over skullet gøre store krumspring for at få deres besætninger til og fra borde. Havnene verden over har været åbne for gods, men reelt lukkede for besætningsskift. Enkelte steder er det dog muligt for søfolk at afmønstre, men Danske Rederier peger på, at det i højere grad er undtagelsen end reglen.
Derfor forsøger en samlet gruppe af FN’s institutioner - eksempelvis IMO, ILO - og flere amerikanske myndigheder nu at appellere til, at de enkelte lande anerkender søfarende som nøglemedarbejdere og hjælper dem til og fra deres skibe.
- Coronakrisen har været besværlig for rederiernes besætninger. Man har skullet være kreativ for at få søfolk hjem og nye ud, og desværre ser Covid-restriktioner rundt om i verden ikke ud til at være på retur foreløbig. Hvis verdenshandlen skal glide problemfrit, er vi nødt til at få flere til at hjælpe til med besætningsskift, siger Anne Windfeldt Trolle, der er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.
I Danmark åbnede myndighederne i august for en model, hvor København kunne bruges som knudepunkt for et større antal søfolk fra danske rederier.
- Danmark har vist, at hvor der er vilje, er der vej. Vi har sammen med myndighederne strikket en løsning sammen, som løser en del af problemet. Men vi er en international branche, og derfor er en national løsning ikke nok. Vi skal have andre lande med. Lige nu stiger smitten flere steder, og vi håber derfor, at flere lande vil lytte til det opråb, som en række internationale organisationer kommer med, siger Anne Windfeldt Trolle.
- Danmark har vist, at hvor der er vilje, er der vej. Vi har sammen med myndighederne strikket en løsning sammen, som løser en del af problemet. Men vi er en international branche, og derfor er en national løsning ikke nok. Vi skal have andre lande med. Lige nu stiger smitten flere steder, og vi håber derfor, at flere lande vil lytte til det opråb, som en række internationale organisationer kommer med, siger Anne Windfeldt Trolle.
I brevet adresseret til beslutningstagere og regeringer i hele verden beskrives blandt andet, at nogle søfarende har været på havet i 17 måneder, og at de er udmattede og i risiko for psykiske påvirkninger af den lange uvished om, hvornår de kan afmønstre.
Interesserede kan læse brevet her:
Interesserede kan læse brevet her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |