Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportorganisation følger trop med henvendelse om særtransporter

Torsdag 10. september 2020 kl: 12:31
Share  


Af: Redaktionen

Lange sagsbehandlingstider på udstedelse af særtransporttilladelser skader vognmænd, der misser transportopgaver, mens de venter på myndighedernes høring hos kommuner. Sådan lyder det fra transportorganisationen ITD. I lighed med andre organisationer på transportområdet henvender ITD sig til transportministeren for at få ham til at sikre kortere sagsbehandling af ansøgninger om særtransporter

Branchen har i mange år været tilfredse med sagsbehandlingstiden og den fleksibilitet, der har været udvist i forbindelse med hasteopgaver med særtransporter. Det har ifølge ITD fungeret smidigt og effektivt og været til stor gavn for industri, byggeri og transport. Men ifølge ITD og andre transportorganisationer er der gennem de seneste måneder sket en markant forværring af sagsbehandlingstiden hos særtransportkontor Øst i Greve - dels på grund af manglende ressourcer dels på grund af omfattende høringer af kommuner. 


Det fik i begyndelsen af september ITD til at rette henvendelse til Midt- og Vestsjællands Politi og Kommunernes Landsforening med forslag om en forenklet høringsproces. ITD tager sagen videre fra de direkte berørte myndigheder til transportministeren.


- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at vognmænd skal vente så længe på godkendelsen, at de går glip af opgaven. Det har der desværre været flere eksempler på, og derfor retter vi nu henvendelse til ministeren, så vi kan komme tilbage til den kortere sagsbehandlingstid og forhindrer at forlængelsen af sagsbehandlingstiden spreder sig til særtransportkontoret i vest, siger Steffen Johannsen, der er chefkonsulent i ITD.
 

En medvirkende årsag til de markant forlængede sagsbehandlingstider er, at særtransportkontoret i Greve oplever markant længere høringssvar fra kommunerne i forbindelse med rutehøringer. Sammen med ressourcemangel fører det til en konkurrenceforvridende situation for de særtransportører, hvis virksomhed er placeret øst for Lillebælt og dermed er ramt af forsinkelserne, mens virksomheder i vest fortsat oplever acceptable sagsbehandlingstider og dermed opnår fordele ved bud på opgaver.
 

Derfor vil ITD have gjort noget ved problemet både ressourcemæssigt og med forenkling af processen.


- ITD vil på det kraftigste anmode om, at der prioriteres tilstrækkelige ressourcer til særtransportkontoret i Greve, så de igen leverer tilladelser på nogenlunde samme tid, som særtransportkontoret i Padborg. Herved vil der igen være fair og lige konkurrence for alle landets særtransportører, uanset adresse, siger Steffen Johannsen.
 

Samtidig foreslår ITD en forenkling af høringsprocessen mellem særtransportkontoret og kommuner.
 

- For at forenkle høringsprocessen og reducere den samlede sagsbehandlingstid markant, bør særtransportkontoret snarest gå i dialog med kommunerne for at indhente en generel bemyndigelse til, at særtransportkontorerne ikke behøver at forhøre sig hos kommunerne igen og igen hvis, hvis tilladelsen drejer sig om dimensioner og vægt, der allerede tidligere har været vurderet. I vores henvendelser er vi kommet med forslag til konkrete dimensioner, som vi mener, man uden problemer ville kunne godkende uden gentagen inddragelse af kommunerne. Det vil i den grad effektivisere arbejdsgangene og afhjælpe problemet her og nu, siger Steffen Johannsen.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kurer- og pakkefirmaer i Tyskland blev tjekket
- Det er påkrævet med en snarlig aftale om Brexit
- Elektrisk transportminister skrev Danmarkshistorie
- Postkoncerns lastbiler tanker fossilfri biodiesel
- Fredag 25. september 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Politiet har anholdt udenlandsk tyvebande
- Godsmængderne var relativt upåvirkede af corona-tiden
- Virksomheder vil blive ramt af vejafgifter for lastbiler
- Lastbil- og busleverandør hædrer medarbejdere med ”Det Gyldne Rat”
- Fire-akslet med fire-hjulstræk har wirehejs
- Mejeri-koncern kører ud med elektrisk mælkebil
- Transportorganisation taler for intelligente kørselsafgifter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst