Vestsvensk havn med stor containeromsætning får ny omlastningsterminal
Torsdag 16. juli 2020 kl: 01:00
Af: Redaktionen
Det 360 meter lange og 60 meter brede telt er på plads på Sveaterminalen og klar til at modtage produkter fra den svenske skov- og papirindustri. (Foto: Göteborgs Hamn AB.)
På en stor plads mellem Göteborgs Hamn’s container- og ro/roterminaler er en ny omlastningsterminal ved at være klar ti at blive taget i brug. Terminalen skal tage mod indkommende produkter, der kommer med tog fra den svenske skov- og papirindustri. Her skal produkterne læsses om til videre transport ud i verden i containere. Ifølge Göteborgs Hamn oplyser man, at der totalt vil komme gods, der svarer til mellem 60.000 og 100.000 teu
Terminalen vil dække 45.000 kvadratmeter - 21.600 kvadratmeter vil være overdækket af verdens største lagertelt, som er blevet sat op på pladsen. Teltet, der måler 360 meter i længden, 60 meter i bredden og har en højde på 15 meter, skal sørge for, at omlastningen i containere kan ske i ly for vind og vejr. Teltets stålkonstruktion vejer samlet 450 ton.
Terminalen er sluttet til jernbanenettet med plads til en 350 meter lang togstamme.
Omkring 60 procent af containerne, der kommer til og fra havnen i Göteborg, bliver transporteret med tog.
Fakta Göteborgs hamn:
- Göteborgs Hamn er den største i Norden. Omkring 30 procent af den svenske udenrigshandel går via Göteborgs Hamn - og halvdelen af al containertrafik
- Göteborgs Hamn er den eneste svenske havn, der har kapacitet til at modtage verdens største containerskibe
- Havnen har 25 togpendler med daglige afgange til hele Sverige og Norge
- Göteborgs Hamn har terminaler for energi, biler, ro/ro, containere og passagerer
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |