Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hurtigfærge bliver i Philippinerne og skal sejle på Østersøen om to år

Torsdag 9. juli 2020 kl: 11:28
Af: Redaktionen

Hurtigfærge bliver i Philippinerne og skal sejle på Østersøen om to år

Byggeriet af Molslinjens hidtil største hurtigfærge nogensinde er begyndt hos værftet Austal Philippines. Hurtigfærgen, der får navnet Express 5 og skal sejle for Bornholmslinjen, bliver verdens største katamaranfærge af sin slags

Skæremaskinen, der skal skære alu-pladerne til Express 5 på det australske Austals hurtigfærgeværft i Philippinerne, er sat i gang med at skære den første aluminiumsplade. Dermed begyndte byggeriet af verdens hidtil største katamaranfærge af sin slags for alvor. Måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra Molslinjen og Austal har nået det første højdepunkt.


Den 115 meter lange Express 5 skal sejle for Bornholmslinjen på ruten mellem Rønne og Ystad. Færgen vil på to passagerdæk få plads til 1.610 gæster og 450 biler på to vogndæk. Dermed bliver Express 5 den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer.


Færgen bygges med fokus på sødygtighed og komfort. Den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsilä med fire 16-cylindrede motorer af dual fuel-typen, som kan kører på flere typer brændstof. Dermed er Express 5 forberedt til alternativt brændstof.


Express 5 skal sættes i drift på Bornholm i løbet af foråret 2022.


  




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst