Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Enhedslisten stiller modkrav for at støtte genstart af luftfarten

Søndag 21. juni 2020 kl: 13:46
Af: Redaktionen

S-Regeringen har indkaldt partierne i Folketinget til forhandling om en hurtig genstart af luftfarten. Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, møder op med en række modkrav til gengæld for partiets støtte

- Enhver støtte til luftfartens genstart forudsætter en række grønne modkrav. Det er vi enige med de grønne organisationer om, siger Henning Hyllested.


Han kritiserer samtidig den forhandlingsproces, som transportministeren har lagt op til. Henning Hyllested peger på, at processen indebærer, at partierne først søndag aften får forelagt S-Regeringens forslag, og at der derefter skal forhandles færdig i spisepausen under afslutningsdebatten mandag.


- Jeg forventer, at vi som minimum kan blive enige om, at en aftale svarer til branchens egne forslag. Det indebærer en forpligtelse til, at indenrigsflyvningen i 2030 foregår 100 procent på elektrofuels, mens der skal sættes høje og stigende krav om iblanding til alle fly, der i øvrigt letter fra en dansk lufthavn. Også en passagerafgift til finansiering af opbygning af en PtX-produktion gennem en klimafond, har branchen foreslået. Det ligger helt i tråd med Enhedslistens egne forslag i vores klimaplan, siger Henning Hyllested, som fremhæver, at partiet i en større sammenhæng mener, at momsfritagelsen for flybrændstof skal afskaffes. 


Han peger på, at momsfritagelsen er efter Enhedslistens mening er en helt urimelig favorisering af flytransport. Han peger også på, at en CO2-afgift er kommet på tale.


- Jeg håber også, at aftalen kan munde ud i, at vi går i gang med at udarbejde en ny grøn luftfartsstrategi. Den nuværende handler udelukkende om at øge lufttrafikken. Der er i den forbindelse brug for skærpede miljøkrav til lufthavnene for at beskytte naboer bedre mod støj og luftforurening, understreger Henning Hyllested og fortsætter:

- Og så kunne det jo være en idé, at alle selskaber, der flyver indenrigs, pålægges at samarbejde med DSB, og i reklamer, informationsmateriale og ved billetbestilling informerer potentielle kunder om, at der er andre rejsemetoder, som har lavere klimaaftryk. Samtidig kunne der på alle flysæder på afgange fra danske lufthavne ligge information om klimabelastningen ved flyturen. Det handler nemlig også om at begrænse flyvning.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Lufthavn på Als udvider ledelsen
- Lufthavn løftede overskuddet op til knap 400 millioner kroner før skat
- Islandsk lavprisflyselskab havde en ret god februar
- SVM-Regeringen giver tilskud til indenrigsflytrafik
- Sydnorsk fjordby får flyforbindelse til København

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst