Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Europa’s første seks-cylindrede Scania 540 er leveret i Danmark

Torsdag 9. januar 2020 kl: 09:30
Share  


Af: Redaktionen

Europa’s første seks-cylindrede Scania 540 er leveret i Danmark

Scania’s kraftigste 13-liters seks-cylindrede dieselmotor har overhalet Scania’s mindste V8-motor, når det gælder antallet af hestekræfter, og den matcher desuden den lille V8’er, når det gælder drejningsmoment. Den nye og kraftige rækkemotor har også andre egenskaber, der kan få betydning for valget af motor i fremtidens Scania til de tunge opgaver - den er eksempelvis lettere end den matchende V8-motor

Europa’s første seks-cylindrede Scania 540 er leveret i Danmark
Hos DanBred P/S, der hvert år transporterer flere tusinde danske avlssvin fra danske svineavlere til landmænd i hele Europa, blev der i fjor skrevet under på en ordre på godt et dusin nye Scania’er med 520 hk V8’ere, det store S-førerhus og lav skammelhøjde. Alle var glade, men da de første biler blev leveret, opstod der straks et akut problem.


DanBreds lukkede trailere til transport af avlssvin har behov for store mængder strøm til blandt andet de ventilatorer, der skal sørge for frisk, filtreret luft for at sikre dyrenes velfærd under transporten i de lukkede trailere. Den udfordring blev tidligere løst ved at montere en ekstra generator på motoren, men Scanias nye V8-motorgeneration er konstrueret så kompakt, at det ville være en dårlig løsning.


Hvad gør man så? Vælger i stedet den nyeste version af Scania’s 13-liters rækkemotor, hvor pladsforholdene omkring motoren giver plads til en ekstra generator. 


- Da vi hørte, at der var en ny 540 hk-version af den seks-cylindrede rækkemotor på vej, fik vores faste salgskonsulent William Madsen hos Scania i Aarhus travlt med at skaffe os sådan en. Det lykkedes ham at få fingre i en for-seriebil og skaffe den hurtigt hjem, og allerede en uge efter leveringen var vi kørende, siger Ulrik Møller, der er Logistics Manager hos DanBred.


- Vi har nu haft den nye Scania 540 S i godt en måned, og den har allerede kørt 18.000 kilometer. Den har gjort det rigtig godt, fastslår han.


Hos DanBred består flåden af otte vogntog til transport af avlssvin af høj kvalitet over hele Europa. Kørselsområdet strækker sig fra Italien i syd til Finland i nord og fra Spanien i vest til Rusland i øst - og stort set alle lande derimellem. Det giver årlige kørestrækninger på op til 175.000 km, hvor kravet er optimal driftssikkerhed og brændstoføkonomi.


Udvikler og effektiviserer
- Vi udvikler hele tiden på vores vognpark med nye løsninger, der gavner både transporteffektiviteten og svinenes velbefindende. Vi får i øjeblikket bygget en stribe nye, lukkede trailere, der kræver endnu mere strøm end vores nuværende, og her slår selv to generatorer ikke til, siger Ulrik Møller.


- Vi satser nu i stedet på det hollandske TRS-system, hvor en særlig kraftig, ekstern generator drives af trækkerens motor og kan levere endnu større mængder strøm til ventilationssystemet, forklarer han.


Med overgangen til det nye TRS-system kunne DanBred dermed i princippet vende tilbage til V8’erne, som chaufførerne sætter så stor pris på, men det sker ikke.


- Vi monterer selvfølgelig TRS-systemet på de V8’ere, som vi nåede at få leveret på den oprindelige ordre. Men med Scania’s nye seks-cylindrede 540 hk-motor har chaufførerne mindst lige så meget trækkraft til rådighed som i den lille V8’er. Samtidig reducerer vi egenvægten og kan forøge nyttelasten, og desuden kører den længere på literen, så vi kan reducere dieselomkostningerne. Dermed bliver Scania’s kraftigste seks-cylindrede motor på 540 hk vores foretrukne motor fremover, fastslår Ulrik Møller.


Fakta om Scania 540 S’ nye motor:
  • Type: 13-liters seks-cylindret rækkemotor
  • Maksimal ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr./min.
  • Maksimalt drejningsmoment: 2.700 Nm mellem 1.000 og 1.300 o/min
  • Vægtbesparelse i forhold til en Scania med en V8-motor på 520 hk: ca. 375 kg
  • Ren SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction)
  • Brændstoftyper: diesel, biodiesel (eksempelvis FAME) og HVO

Interesserede kan læse mere om Scania’s nye seks-cylindrede 540 S, som vi her på transportnyhederne testede i efteråret, her:

540 veltrimmede og tilpassede heste var mådeholdende






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-vejpakke kontrol! Hvordan?
- - Nu skal vi sikre en tilstrækkelig og velfungerende kontrol
- - Vi ønsker kun at drive forretning inden for landets love og bestemmelser
- I fremtiden vil transport foregå smidigt og effektivt - og under ordnede forhold
- Specialforeningen for Logistik og Distribution kommenterer EU-Parlamentets beslutning
- Vognmand valgte mellem to lastvognsleverandører
- Leverandør fortæller mere om el-lastbil
- Dagligvarekæde køber elektrisk transportløsning
- - Jeg har set frem til denne dag
- - Der skal køres til danske lønninger på danske landeveje.
- - Vejpakken er et stort skridt hen mod ordnede forhold
- EU’s vejpakke blev vedtaget med over to trediedeles flertal

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst