TRANSPORTORGANISATION:
Chauffører og vognmænd slås ifølge transportorganisationen ITD dagligt med parkeringsudfordringer på rastepladserne langs motorvejene i Danmark som følge af 25-timers tidsbegrænsningen for lastbiler, som den tidligere VLAK-Regering besluttede med støtte fra Dansk Folkeparti. ITD kalder situationen uholdbar og opfordrer den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) til se på ordningen med friske øjne
Der er fortsat mangel på parkeringspladser til lastbiler langs de danske motor- og landeveje. ITD peger på, at 25-timers parkeringsrestriktionen og det dertil hørende øgede kontroltryk på rastepladserne, som den tidligere VLAK-Regering indførte sammen med Dansk Folkeparti for at dæmme op for problemerne, har gjort situationen svær for chauffører og vognmænd. Det skyldes dels den generelle mangel på rastepladskapacitet og dels følgevirkningen af begrænsningen, hvor myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse.
- Benny Engelbrecht har ingen aktier i indførelsen af 25-timers reglen, og vi håber og forventer derfor, at han vil se på ordningen med helt friske øjne. Det haster. Meget er nemlig gået helt galt siden implementeringen i juli sidste år. Der er akut brug for politisk handling, for bestemmelsen har aldrig fungeret i praksis og har skabt store problemer for erhvervet, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
Chauffører og vognmænd, der har brug for at holde deres lovpligtige hvil og derfor kører ind på rastepladserne og holder, selvom der ikke er plads til dem, risikerer at få bøder, fordi håndhævelsen af de nye regler ikke levner plads til at udnytte rastepladserne optimalt. I samarbejde med andre organisationer rettede ITD i marts henvendelse til Transportministeriet med henblik på at gøre opmærksom på de alvorlige problemer med at finde lovlige og egnede parkeringspladser på rastepladserne. Men der er ind ti nu ikke sket nogen ændring i situationen.
- Situationen er fortsat fuldstændig uholdbar. Vi vil derfor opfordre Benny Engelbrecht til omgående at indkalde alle relevante aktører til en fælles hasteevaluering, så der kan rettes op på de mange problemer med parkeringsrestriktionen. For ITD er der ingen tvivl om, at svaret på problematikken i det lange løb er flere rastepladser. Her og nu er der dog brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne, så der opmærkes flere båse. Der er hårdt brug for flere rastepladser, og behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større. Mens vi venter på den optimale løsning, må politikerne handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.
25-timers reglen blev indført som led i finanslovsaftalen for 2018 mellem den tidligere VLAK-Regering og Dansk Folkeparti.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Transportministeren skal rette op på 25-timers parkeringsrestriktionen - omgående
Tirsdag 6. august 2019 kl: 12:21
Af: RedaktionenChauffører og vognmænd slås ifølge transportorganisationen ITD dagligt med parkeringsudfordringer på rastepladserne langs motorvejene i Danmark som følge af 25-timers tidsbegrænsningen for lastbiler, som den tidligere VLAK-Regering besluttede med støtte fra Dansk Folkeparti. ITD kalder situationen uholdbar og opfordrer den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) til se på ordningen med friske øjne
Der er fortsat mangel på parkeringspladser til lastbiler langs de danske motor- og landeveje. ITD peger på, at 25-timers parkeringsrestriktionen og det dertil hørende øgede kontroltryk på rastepladserne, som den tidligere VLAK-Regering indførte sammen med Dansk Folkeparti for at dæmme op for problemerne, har gjort situationen svær for chauffører og vognmænd. Det skyldes dels den generelle mangel på rastepladskapacitet og dels følgevirkningen af begrænsningen, hvor myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse.
- Benny Engelbrecht har ingen aktier i indførelsen af 25-timers reglen, og vi håber og forventer derfor, at han vil se på ordningen med helt friske øjne. Det haster. Meget er nemlig gået helt galt siden implementeringen i juli sidste år. Der er akut brug for politisk handling, for bestemmelsen har aldrig fungeret i praksis og har skabt store problemer for erhvervet, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
Chauffører og vognmænd, der har brug for at holde deres lovpligtige hvil og derfor kører ind på rastepladserne og holder, selvom der ikke er plads til dem, risikerer at få bøder, fordi håndhævelsen af de nye regler ikke levner plads til at udnytte rastepladserne optimalt. I samarbejde med andre organisationer rettede ITD i marts henvendelse til Transportministeriet med henblik på at gøre opmærksom på de alvorlige problemer med at finde lovlige og egnede parkeringspladser på rastepladserne. Men der er ind ti nu ikke sket nogen ændring i situationen.
- Situationen er fortsat fuldstændig uholdbar. Vi vil derfor opfordre Benny Engelbrecht til omgående at indkalde alle relevante aktører til en fælles hasteevaluering, så der kan rettes op på de mange problemer med parkeringsrestriktionen. For ITD er der ingen tvivl om, at svaret på problematikken i det lange løb er flere rastepladser. Her og nu er der dog brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne, så der opmærkes flere båse. Der er hårdt brug for flere rastepladser, og behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større. Mens vi venter på den optimale løsning, må politikerne handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.
25-timers reglen blev indført som led i finanslovsaftalen for 2018 mellem den tidligere VLAK-Regering og Dansk Folkeparti.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |