Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

En ud af seks p-afgifter gik til danske lastbiler

Fredag 8. marts 2019 kl: 12:39
Af: Redaktionen

En opgørelse fra Færdselsstyrelsen, der står for at udskrive p-afgifter til lastbiler, der holder ulovligt på landets motorvejsrastepladser, viser, at der fra årsskiftet og frem til 12. februar var udskrevet 1.297 p-afgifter. Knap 17 procent af afgifterne blev udskrevet til danske chauffører og vognmænd. Godt 78 procent afp-afgifterne blev udskrevet til chauffører og vognmænd med udenlandsk registrerede lastbiler

I faktiske tal udskrev Færdselsstyrelsen 1.082 p-afgifter til chauffører og vognmænd med udenlands registrerede lastbiler, Ud af dem gik 379 p-afgifter til polske lastbiler, 319 til lastbiler fra Litauen, Rumænien og Bulgarien, 92 til tyske lastbiler, mens 281 gik til lastbiler fra andre lande.


Vognmandsorganisationen DTL oplyser på baggrund af en rundspørge blandt organisationens medlemmer, at omkring seks procent har fået en eller flere p-afgifter for at have brudt p-reglerne på motorvejsrastepladserne.


DTL peger på, at det ikke er ønskværdigt, at danske vognmænd for p-afgifter, for fordi der mangler p-pladser på rastepladserne, og fordi 25-timers-parkeringsrestriktionen har fået myndighederne til at håndhæve p-overtrædelser generelt. 


DTL ser med alvor på den uro og bekymring, som p-afgifterne har givet anledning til blandt nogle chauffører og vognmænd. Men maner samtidigt til ro, da det reelle problem med bøder er begrænset, når det gælder antallet af bøder udskrevet til danske vognmænd og danske chauffører. 


Bøderne udskrives som ovenfor nænt i langt større omfang til udenlandske vognmænd og chauffører


- En række aktører er sure på 25 timers-reglen og forsøger at give det indtryk, at reglen har ført til, at en tsunami af bøder nu regner ned over danske chauffører ogvognmænd. Men det er ikke
tilfældet, og der er således god grund til at slå koldt vand i blodet, siger Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i DTL.


- Lad os nu se, om ikke håndhævelsen af 25-timers-reglen vil skabe mere plads til dem, der har brug for daglige hvil og pauser, siger han.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst