Færdselsstyrelsen skrev omkring 1.200 p-bøder i januar
Torsdag 7. marts 2019 kl: 12:13
Af: RedaktionenØget kontrol har udløst flere bøder til chauffører, der har holdt for længe på en af landets motorvejsrastepladser. VLAK-Regeringen har på baggrund af et politisk flertal indført 25-timers p-begrænsing på rastepladserne - blandt andet for at øge kapaciteten. Brancheorganisationen DI Transport mener, at det politiske fokus er det forkerte sted
DI Transport peger på, at der i januar i år blev udskrevet omkring 1.200 parkeringsbøder til chauffører på de danske motorvejsrastepladser.
Den skærpede parkeringskontrol er indført for at håndhæve den nye 25-timers parkeringsgrænse for lastbiler på rastepladserne, der blev indført i juli sidste år.
DI Transport oplyser, at mens en ud af ti bøder blev udstedt til chauffører, der havde holdt længere end 25 timer, blev hovedparten af de øvrige givet for at holde uden for de opmærkede parkeringsbåse eller på p-pladser reserveret til andet formål.
DI Transport påpeger “det problematiske i at jagte lastbiler og chauffører, der skal holde pauser og hvil på rastepladser som følge af reglerne om køre- og hviletid”.
DI Transport oplyser, at mens en ud af ti bøder blev udstedt til chauffører, der havde holdt længere end 25 timer, blev hovedparten af de øvrige givet for at holde uden for de opmærkede parkeringsbåse eller på p-pladser reserveret til andet formål.
DI Transport påpeger “det problematiske i at jagte lastbiler og chauffører, der skal holde pauser og hvil på rastepladser som følge af reglerne om køre- og hviletid”.
- Rastepladserne er blandt andet til for, at chaufførerne kan holde deres lovpligtige pauser og hvil. Derfor er det grundlæggende helt forkert at jage dem væk fra rastepladser med parkeringsbøder og ud i villa- og industrikvarterer, siger DI Transport’s branchedirektør Michael Svane.
Derfor opfordrer DI Transport til at politikere og myndigheder skifter fokus.
- Helt som vi frygtede, har fokus på parkeringsbøder skabt dårligere vilkår for chauffører og vognmænd. I stedet burde man fokusere på det væsentlige, nemlig trafiksikkerheden og køre- og hviletidsreglerne, herunder også ulovlige hvil i førerhuset, siger Michael Svane.
DI Transport mener, at de mange parkeringsbøder viser, at der er et akut behov for udvidelse af rastepladserne langs statsvejene.
- Det er tydeligt, at kapaciteten på rastepladserne er ikke fulgt med stigningen i trafikken. Det stiller chaufførerne i en håbløs situation. Derfor bliver man nødt til politisk og økonomisk at prioritere området, siger Michael Svane.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |