DTL HAR ET BUDSKAB TIL POLITIKERNE:
Torsdag kunne vi her på transportnyhederne fortælle, at Færdselsstyrelsen siden nytår har skrevet over 1.000 bøder ud til chauffører og vognmænd, der havde parkeret ulovligt op landets motorvejsrastepladser. Vognmandsorganisationen peger på, at der har manglet kapacitet på rastepladserne i en årrække. Derfor vil DTL have en plan for udbygning af rastepladskapaciteten med i politikernes planer for investeringer i landets infrastruktur
DTL peger på, at Vejdirektoratet i 2009 pegede på, at der manglede kapacitet på rastepladserne langs motorvejene. I en rapport fra dengang fremgår det, at der eksempelvis var en overbelægning på 400 procent på rastepladsen ved Skærup på motorvej E45 mellem Vejle og Kolding.
Ifølge DTL er der derfor ingen undskyldninger for ikke at gøre noget ved problemet, når VLAK-Regeringens længe ventede 10-årige investeringsplan for den trafikale infrastruktur forventeligt lanceres inden for få uger.
- Vejdirektoratet fremlagde i september et notat med forslag til 484 ekstra pladser til en skønnet pris på 180 millioner kroner. Det ville helt sikkert gøre en kæmpe forskel. Så kære politikere - I må til lommerne, lyder opfordringen fra Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
-Vi har jo i årevis vidst, at der ikke var kapacitet nok. Der er langt flere biler på vejene, også langt flere lastbiler. Samtidigt er antallet af udenlandske lastbiler eksploderet. De kan i sagens natur ikke bare køre hjem om aftenen. Derfor optager de pladser på de danske rastepladser - og det giver problemer for de danske vognmænd og deres chauffører, som presses til ulovlige parkeringer. Det er ikke i orden, siger Erik Østergaard, og fortsætter:
- 25-timers begrænsningen har løst noget af problemet blandt andet i forhold til langtidsparkeringen, men faktum er, at antallet af rastepladser ikke er vokset i takt med trafikarbejdet. Og så er problemet yderligere eskaleret med de mange udenlandske biler, der også har behov for at afholde det daglige hvil. Så der er behov for at udbygge ”kernekapaciteten” på pladserne. Det behov var der allerede tilbage i 2009.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Infrastrukturplaner skal omfatte mere kapacitet på rastepladserne
Torsdag 21. februar 2019 kl: 14:16
Af: RedaktionenTorsdag kunne vi her på transportnyhederne fortælle, at Færdselsstyrelsen siden nytår har skrevet over 1.000 bøder ud til chauffører og vognmænd, der havde parkeret ulovligt op landets motorvejsrastepladser. Vognmandsorganisationen peger på, at der har manglet kapacitet på rastepladserne i en årrække. Derfor vil DTL have en plan for udbygning af rastepladskapaciteten med i politikernes planer for investeringer i landets infrastruktur
DTL peger på, at Vejdirektoratet i 2009 pegede på, at der manglede kapacitet på rastepladserne langs motorvejene. I en rapport fra dengang fremgår det, at der eksempelvis var en overbelægning på 400 procent på rastepladsen ved Skærup på motorvej E45 mellem Vejle og Kolding.
Ifølge DTL er der derfor ingen undskyldninger for ikke at gøre noget ved problemet, når VLAK-Regeringens længe ventede 10-årige investeringsplan for den trafikale infrastruktur forventeligt lanceres inden for få uger.
- Vejdirektoratet fremlagde i september et notat med forslag til 484 ekstra pladser til en skønnet pris på 180 millioner kroner. Det ville helt sikkert gøre en kæmpe forskel. Så kære politikere - I må til lommerne, lyder opfordringen fra Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
-Vi har jo i årevis vidst, at der ikke var kapacitet nok. Der er langt flere biler på vejene, også langt flere lastbiler. Samtidigt er antallet af udenlandske lastbiler eksploderet. De kan i sagens natur ikke bare køre hjem om aftenen. Derfor optager de pladser på de danske rastepladser - og det giver problemer for de danske vognmænd og deres chauffører, som presses til ulovlige parkeringer. Det er ikke i orden, siger Erik Østergaard, og fortsætter:
- 25-timers begrænsningen har løst noget af problemet blandt andet i forhold til langtidsparkeringen, men faktum er, at antallet af rastepladser ikke er vokset i takt med trafikarbejdet. Og så er problemet yderligere eskaleret med de mange udenlandske biler, der også har behov for at afholde det daglige hvil. Så der er behov for at udbygge ”kernekapaciteten” på pladserne. Det behov var der allerede tilbage i 2009.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |