TRANSPORTORGANISATION:
Tre bestyrelsesmedlemmer fra transportorganisationen ITD - næstformand Niels Juel Nielsen, Christian S. Madsen og John A. Skovrup - mødtes forleden med tre folketingspolitikere - Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF) og Henrik Dahl (LA)- for at drøfte manglende kapacitet på de statslige rastepladser samt følgevirkningen i forbindelse med indførelsen af 25-timers parkeringsbegrænsningen, hvor myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse
De tre repræsentanter for ITD beskrev over for politikerne, hvordan håndhævelsen af 25-timers tidsbegrænsningen for parkering på de statslige rastepladser har gjort hverdagen vanskelig for deres chauffører, og at sanktioneringen af parkering uden for båsene har reduceret antallet af tilgængelige rastepladser væsentligt.
- Der har længe været en underkapacitet, som vi håbede ville løse sig i forbindelse med 25-timer begrænsningen, men tværtimod har vi oplevet færre pladser og øget pladsmangel. Og oveni bøder til chaufførerne, som skal holde deres lovpligtige hvil, grundet den nye praksis med at sanktionere parkering uden for de afmærkede båse, siger Niels Juel Nielsen og fortsætter:
- Denne praksis har ellers eksisteret i flere år - netop grundet kapacitetsmangel på rastepladserne langs motorvejene - men som en uventet følgevirkning i forbindelse med implementering af 25-timers parkeringsbegrænsningen, har myndighederne valgt at kontrollere om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse.
For at løse problemet kom bestyrelsesmedlemmerne med et konkret forslag til politikerne om at gøre noget inden 1. januar, så danske vognmænd og chauffører ikke bliver ramt af de store urimelige bøder for parkering uden for parkeringsbåsene.
- Vores målsætning er, at der ikke bliver udstedt bøder, så længe lastbilerne ikke holder til gene og i øvrigt holder inden for området beregnet til lastvognsparkering. For tiden er der ganske enkelt ikke båse nok, men håbet er, at der snarest kan optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne, så der opmærkes flere båse – og at myndighederne slækker på den nuværende praksis, så ingen får bøder, så længe de ikke holder til gene for de øvrige trafikanter, og så længe de holder under 25 timer. Der er også en skjult kapacitet i måske at udnytte noget af området, som er reserveret til busser og privatbiler, som typisk ikke benytter rastepladser i stor udstrækning om natten. Dette vil yderligere kunne give ekstra rastepladser og kræver kun skiltning, siger Christian S. Madsen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Tillad maksimal udnyttelse af rastepladsarealer
Tirsdag 27. november 2018 kl: 11:50
Af: RedaktionenTre bestyrelsesmedlemmer fra transportorganisationen ITD - næstformand Niels Juel Nielsen, Christian S. Madsen og John A. Skovrup - mødtes forleden med tre folketingspolitikere - Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF) og Henrik Dahl (LA)- for at drøfte manglende kapacitet på de statslige rastepladser samt følgevirkningen i forbindelse med indførelsen af 25-timers parkeringsbegrænsningen, hvor myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse
De tre repræsentanter for ITD beskrev over for politikerne, hvordan håndhævelsen af 25-timers tidsbegrænsningen for parkering på de statslige rastepladser har gjort hverdagen vanskelig for deres chauffører, og at sanktioneringen af parkering uden for båsene har reduceret antallet af tilgængelige rastepladser væsentligt.
- Der har længe været en underkapacitet, som vi håbede ville løse sig i forbindelse med 25-timer begrænsningen, men tværtimod har vi oplevet færre pladser og øget pladsmangel. Og oveni bøder til chaufførerne, som skal holde deres lovpligtige hvil, grundet den nye praksis med at sanktionere parkering uden for de afmærkede båse, siger Niels Juel Nielsen og fortsætter:
- Denne praksis har ellers eksisteret i flere år - netop grundet kapacitetsmangel på rastepladserne langs motorvejene - men som en uventet følgevirkning i forbindelse med implementering af 25-timers parkeringsbegrænsningen, har myndighederne valgt at kontrollere om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse.
For at løse problemet kom bestyrelsesmedlemmerne med et konkret forslag til politikerne om at gøre noget inden 1. januar, så danske vognmænd og chauffører ikke bliver ramt af de store urimelige bøder for parkering uden for parkeringsbåsene.
- Vores målsætning er, at der ikke bliver udstedt bøder, så længe lastbilerne ikke holder til gene og i øvrigt holder inden for området beregnet til lastvognsparkering. For tiden er der ganske enkelt ikke båse nok, men håbet er, at der snarest kan optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne, så der opmærkes flere båse – og at myndighederne slækker på den nuværende praksis, så ingen får bøder, så længe de ikke holder til gene for de øvrige trafikanter, og så længe de holder under 25 timer. Der er også en skjult kapacitet i måske at udnytte noget af området, som er reserveret til busser og privatbiler, som typisk ikke benytter rastepladser i stor udstrækning om natten. Dette vil yderligere kunne give ekstra rastepladser og kræver kun skiltning, siger Christian S. Madsen.
Politikerne lovede at kigge på mulighederne for at udnytte arealerne på rastepladserne bedre samt at vende forslaget med transportministeren.
- Alle tre politikere var lydhøre og udviste stor forståelse for problematikkerne, når vi påpeger, at de nye regler har skabt et problem. En optimering af arealudnyttelsen er et første skridt i at skaffe mere rastepladskapacitet, selv om det ikke løser alle udfordringerne. Men hver en plads, der kan skabes, er velkommen, og speciel stor tak til Kim Christiansen, Kristian Phil Lorentzen og Henrik Dahl for at lytte til os og videreformidle vore ønsker til transportministeren, siger Niels Juel Nielsen.
Fra 1. januar næste år vil det koste 2.040 kroner, hvis man overtræder gældende bestemmelser om parkering og standsning for køretøjer over 3.500 kg. Efter planen vedtager Folketinget lovforslaget endeligt sidst i november. Den nye takst er en firedobling af den nuværende afgift, og de nye bestemmelser om parkering og standsning gælder også på rastepladserne langs motorvejene. Det vil sige, hvis man holder mere end 25 timer på rastepladsen eller holder uden for de afmærkede båse.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |