EU-KOMMISSÆR TIL TRANSPORTMINISTEREN I DANMARK:
Transportminister Ole Birk Olsen har fået et brev fra EU’s transportkommissær Violeta Bulc, som påpeger et par forhold, som de vedtagne p-restriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene vil skabe. Derudover vil hun også have at vide, hvor chauffører kan parkere deres lastbiler længere end 25 timer, når de fra 1. juli kun kan holde på de statslige rastepladser i op til 25 timer
Violeta Bulc peger over for Ole Birk Olsen på, at parkeringsmuligheder ikke kan begrænse chaufførers sociale rettigheder og gøre det umuligt for dem at leve op deres juridiske forpligtelser.
EU’s transportkommissær fremfører, at den vedtagne 25-timers p-begrænsing vil have påvirke chaufførerne direkte. Med en 25-timers begrænsning vil chaufførerne kun være i stand til at holde det kortest tilladte ugentlige reducerede hvil på 25 timer i stedet for mellem 25 og 45 timer. Chaufførerne vi lheller ikke kune holde deres egentlige ugehvil på 45, uden at skulle flytte deres biler i løbet af perioden, hvilket vil være ulovligt.
I brevet skriver Violeta Bulc også:
Til slut inviterer Violetta Bulc Ole Birk Olesens myndiggeder til at reflektere over, hvor i Danmark chauffører kan holde reducerede ugehvil i fuld udstrækning - mellem 25 og 45 timer - og hvor de kan parkere deres lastbiler, når de skal holde deres egentlige ugehvil - på offentlige og private områder.
Violeta Bulc vil sætte pris på at høre Ole Birk Olesens mening om, hvordan de er i forhold til situationen før p-restriktionerne på 25 timer, og hvordan de imødekommer efterspørgslen.
Interesserede kan læse Violeta Bulcs brev til transportminister Ole Birk Olesen her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Hvor kan chauffører parkere længere end 25 timer
Fredag 4. maj 2018 kl: 17:16
Af: Jesper ChristensenTransportminister Ole Birk Olsen har fået et brev fra EU’s transportkommissær Violeta Bulc, som påpeger et par forhold, som de vedtagne p-restriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene vil skabe. Derudover vil hun også have at vide, hvor chauffører kan parkere deres lastbiler længere end 25 timer, når de fra 1. juli kun kan holde på de statslige rastepladser i op til 25 timer
Violeta Bulc peger over for Ole Birk Olsen på, at parkeringsmuligheder ikke kan begrænse chaufførers sociale rettigheder og gøre det umuligt for dem at leve op deres juridiske forpligtelser.
EU’s transportkommissær fremfører, at den vedtagne 25-timers p-begrænsing vil have påvirke chaufførerne direkte. Med en 25-timers begrænsning vil chaufførerne kun være i stand til at holde det kortest tilladte ugentlige reducerede hvil på 25 timer i stedet for mellem 25 og 45 timer. Chaufførerne vi lheller ikke kune holde deres egentlige ugehvil på 45, uden at skulle flytte deres biler i løbet af perioden, hvilket vil være ulovligt.
I brevet skriver Violeta Bulc også:
- at et EU-medlemsland ikke bør introducere en 2de-facto-reduktion” af de reducerede ugehvil til en periode på mellem 24 og 25 timer
- at et EU-medlemsland ikke bør bringe chauffører i en situation, hvor de bliver tvunget til at bryde reglerne for de regulære ugehvil, fordi de skal flytte deres biler efter 25 timer
- at p-restriktionerne vil påvirke chauffører fra andre EU-medlemslande mere end chauffører fra Danmark, da de fleste danske chauffører i de fleste tilfælde vil kunne komme tilbage til deres base for længere hvileperioder.
Til slut inviterer Violetta Bulc Ole Birk Olesens myndiggeder til at reflektere over, hvor i Danmark chauffører kan holde reducerede ugehvil i fuld udstrækning - mellem 25 og 45 timer - og hvor de kan parkere deres lastbiler, når de skal holde deres egentlige ugehvil - på offentlige og private områder.
Violeta Bulc vil sætte pris på at høre Ole Birk Olesens mening om, hvordan de er i forhold til situationen før p-restriktionerne på 25 timer, og hvordan de imødekommer efterspørgslen.
Interesserede kan læse Violeta Bulcs brev til transportminister Ole Birk Olesen her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |