TRANSPORTORGANISATION TALTE FOR 45 TIMER:
VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti blev onsdag enige om at indføre en tidsbegræsning på 25 timer for lastbiler på landets motorvejsrastepladser. Samtidig hæves bøderne for lastbiler, der parkerer ulovligt på både rastepladserne og på til- og frakørslerne. Transportorganisationen ITD, der kraftigt har advaret mod at indføre tidsbegrænset parkering på rastepladserne, mener, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat
VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti peger på, at ordningen skal skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet på rastepladserne. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret. De henviser også til, at lastbilchaufførerne med 25-timers parkeringsbegrænsning vil får tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.
- Det er tydeligt, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet til branchen og bestræbt sig på at imødekomme en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som vi har fremført. 3 timers og 11 timers tidsbegrænsning, som har været på forhandlingsbordet, ville være ganske umuligt at få til at fungere i praksis. I ITD mener vi, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
Transportminister Ole Birk Olesen har i forbindelse med aftale fremhævet, at han grundlæggende mener, at det ikke er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. ITD har tidligere talt for, at Staten skulle udvide rastepladserne langs motorvejene, så der blev plads til flere lastbiler.
- I ITD mener vi fortsat, at der er behov for øget rastepladskapacitet i Danmark. Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov - også i lyset af den nye tidsbegrænsning, siger Carina Christensen.
Interesserede kan læse mere om, hvad ITD mente om tidsbegrænsningen 21. februar her:
Transportorganisation arbejder fortsat på at ændre P-begrænsning
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat
Onsdag 28. februar 2018 kl: 15:53
Af: Jesper ChristensenVLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti blev onsdag enige om at indføre en tidsbegræsning på 25 timer for lastbiler på landets motorvejsrastepladser. Samtidig hæves bøderne for lastbiler, der parkerer ulovligt på både rastepladserne og på til- og frakørslerne. Transportorganisationen ITD, der kraftigt har advaret mod at indføre tidsbegrænset parkering på rastepladserne, mener, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat
VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti peger på, at ordningen skal skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet på rastepladserne. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret. De henviser også til, at lastbilchaufførerne med 25-timers parkeringsbegrænsning vil får tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.
- Det er tydeligt, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet til branchen og bestræbt sig på at imødekomme en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som vi har fremført. 3 timers og 11 timers tidsbegrænsning, som har været på forhandlingsbordet, ville være ganske umuligt at få til at fungere i praksis. I ITD mener vi, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
Transportminister Ole Birk Olesen har i forbindelse med aftale fremhævet, at han grundlæggende mener, at det ikke er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. ITD har tidligere talt for, at Staten skulle udvide rastepladserne langs motorvejene, så der blev plads til flere lastbiler.
- I ITD mener vi fortsat, at der er behov for øget rastepladskapacitet i Danmark. Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov - også i lyset af den nye tidsbegrænsning, siger Carina Christensen.
Interesserede kan læse mere om, hvad ITD mente om tidsbegrænsningen 21. februar her:
Transportorganisation arbejder fortsat på at ændre P-begrænsning
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |