TRANSPORTMINISTEREN TIL LANDTRANSPORTERHVERVET:
Fra 1. juli er det slut med - lovligt - at holde over 25 timer med en lastbil på en af landets motorvejsrastepladser. Det er VALK-Regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om. I den forbindelse understreger transportminister Ole Birk Olsen (LA), at har glad for, at der er fundet en model, som forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer nogle af de bekymringer og praktiske udfordringer, som landtransporterhvervet har fremført
Men et ønske om, at samfundet kvit og frit skal stille P-pladser til rådighed, må flere parter inden for landtransporterhvervet se langt efter.
- Jeg mener grundlæggende ikke, at det er sStatens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. Jeg ser her en opgave, som branchen i fællesskab selv må være med til at løfte, da det ikke er rimeligt, at lastbilschauffører lever og overnatter i dagevis på de danske motorvejsrastepladser.
Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne efter VALK-Regeringen og Dansk Folkeparti have tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.
- Jeg er glad for, at vi har fundet en model, der forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som branchen har fremført, siger Ole Birk Olesen.
Han peger også på, at tidsbegrænsningen vil skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Det er ikke rimeligt, at lastbilschauffører lever og overnatter i dagevis på motorvejsrastepladser
Onsdag 28. februar 2018 kl: 14:49
Af: Jesper ChristensenFra 1. juli er det slut med - lovligt - at holde over 25 timer med en lastbil på en af landets motorvejsrastepladser. Det er VALK-Regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om. I den forbindelse understreger transportminister Ole Birk Olsen (LA), at har glad for, at der er fundet en model, som forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer nogle af de bekymringer og praktiske udfordringer, som landtransporterhvervet har fremført
Men et ønske om, at samfundet kvit og frit skal stille P-pladser til rådighed, må flere parter inden for landtransporterhvervet se langt efter.
- Jeg mener grundlæggende ikke, at det er sStatens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. Jeg ser her en opgave, som branchen i fællesskab selv må være med til at løfte, da det ikke er rimeligt, at lastbilschauffører lever og overnatter i dagevis på de danske motorvejsrastepladser.
Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne efter VALK-Regeringen og Dansk Folkeparti have tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.
- Jeg er glad for, at vi har fundet en model, der forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som branchen har fremført, siger Ole Birk Olesen.
Han peger også på, at tidsbegrænsningen vil skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |