Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fredagsprofilen: Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening

Fredag 27. marts 2009 kl: 11:00
Af: Mikael Hansen

Fredagsprofilen: Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening

- Vi er med alle gode kræfters medvirken på vej til at reducere svovlforureningen fra skibe, siger Jan Fritz Hansen

I den forløbne uge kom det frem, at en meget væsentlig del af partikelforureningen i de danske byer stammer fra skibe og fra udlandet. Vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening er lidt forundret over postyret, for de forskningsresultater fra DMU, Danmarks Miljøundersøgelser, der henvises til i pressens dækning, er faktisk en del af partnerskabet om "Ren Luft", som er indgået mellem Danmarks Rederiforening og Miljøministeriet. Ét af de vigtige formål med partnerskabet er at reducere skibenes forurening med svovl.
- Men rapporten er ikke færdig endnu. Vi kan som partnere ikke engang få lov at kigge med i resultaterne på nuværende tidspunkt, siger Jan Fritz Hansen.
- Vi venter en stor rapport til foråret, hvor vi får et langt bedre statistisk grundlag at gå ud fra, når vi skal finde løsninger.

Men problemet med svovlforurening fra skibe er vel reelt nok?
Jan Fritz Hansen: - Det er det, og det er der overhovedet ikke noget nyt i. Det virkelige problem er, at søfartens miljøregulering er nødt til at ske internationalt. Jeg kan f.eks. gøre noget for dansk indregistrerede skibe, men det hjælper mest japanerne, det er nemlig i Østasien, at en stor del af de danske skibe sejler. Men i 2008 skete der et virkeligt markant fremskridt, fordi der i IMO-regi - det er FN's søfartsorganisation - blev vedtaget, at svovlforureningen fra skibe i særlig følsomme farvande skulle reduceres med hele 93 procent inden 2015.

Hvad er det så for farvande?
Jan Fritz Hansen: - Det er blandt andet Nordsøen, Østersøen, og de indre danske farvande. De kom på listen på grund af en indsats fra bl.a. dansk side. Jeg er da stolt af, at vi som en stor søfartsnation også kan være med i spidsen for den type initiativer. Det kommer nok til at vare lidt længere i Middelhavet. Landene omkring Middelhavet er ikke helt så ivrige som de nordeuropæiske lande på det område.

Hvad er der for løsninger, I vil pege på?
Jan Fritz Hansen: - Det hænger jo sådan sammen, at i takt med skærpede krav til benzin og diesel til landtransport, har vi fået relativ mere og mere svovlholdig olie til søs, og det kan vi altså ikke fortsætte med. Vi må involvere både oliebranchen og motorfabrikanterne, så vi kan få en hurtigere teknologisk udvikling på området til at nedbringe svovlmængden. Man kan diskutere om røgrensning i de såkaldte scrubbere bedst kan ske til søs, eller om olien skal renses i land. Personlig tror jeg, vi skal satse på landbaserede løsninger, for scrubberne er store og tunge anlæg, som vi ikke altid kan være tjent med at sejle verden rundt med.

Hvad kan Rederiforeningen og Miljøministeriet i lille Danmark egentlig bidrage med i det store spil?
Jan Fritz Hansen: - Vi kan sådan set gøre meget. På søfartsområdet er vi faktisk blandt de store. Det er meget vigtigt, at vi får de bedste og mest troværdige facts på bordet, og det kan forskningen bidrage med. Rederiforeningens bestyrelse er meget engageret i at bidrage med de praktiske erfaringer og kontakter til det internationale netværk i søfarten. Det er jo ikke kun aftalen, der er international, det skal implementeringsfasen også være, men søfarten fungerer meget internationalt, så ny viden spreder sig hurtigt. Det er en meget spændende proces at være med i.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst