Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
Mandag 22. april 2024 kl: 12:58
Af: RedaktionenDanmarkshistoriens største havvindsudbud blev mandag skudt i gang. Virksomheder kan byde ind på opførelsen af seks vindmølleparker, hvilket vækker glæde hos Danske Rederier, da rederierne i stor stil kommer til at efterspørge grønne brændstoffer
Danmark kan med de nye udbud potentielt se frem til seks nye havvindmølleparker i både Nordsøen, Østersøen og Kattegat. Parkerne skal levere mindst 6 GW grøn strøm til husstande i både Danmark og andre lande - og til produktion af brint og grønne brændstoffer til skibe og fly.
- Endelig kan vi trykke på knappen og åbne for Danmarkshistoriens største havvindsudbud. Med møller i hundredvis ruster vi os mod Putins sorte gas, og Danmark er i dag kommet tættere på at blive Europas grønne kraftcenter. Når møllerne snurrer, kan vi dække hele Danmarks strømforbrug med grøn strøm – og vi kan producere brint og grønne brændstoffer til skibe og fly. Det er projekter i den her skala, der kan gøre en stor grøn forskel, for klimaet og for vores sikkerhed. Ikke bare for Danmark, men for hele Europa, lød det fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), da udbuddet blev præsenteret.
Udover store mængder grøn strøm kan de nye havvindmølleparker også skabe tusindvis af nye arbejdspladser. Det vil især have effekt lokalt ved de havne, hvorfra man servicerer vindsektoren. Det kan eksempelvis være Esbjerg, Hvide Sande, Thorsminde og Thyborøn, hvor nye danske vindmølleparker ifølge Danske Rederier må forventes at bidrage med anseelig beskæftigelse.
- Vi har brug for meget mere vedvarende energi, når vi skal omstille vores samfund og vores industrier fra fossile til grønne brændstoffer. Det historisk store udbud er en rigtig god nyhed, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
- Jeg er især glad for, at ministeren specifikt nævner potentialet i at producere grønne brændstoffer til skibsfarten. De danske rederier vil efterspørge grønne brændstoffer i stor stil de kommende år, hvor skibsfarten skal arbejde henimod at blive klimaneutral. Det er fantastisk, hvis en stor del af disse brændstoffer kan produceres her i Danmark, siger hun videre.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Godsmængderne gennem danske havne faldt sidste år
- Flere passagerer sejlede med færge til eller fra Danmark i 2023
- Havn ved Elben startede året med fremgang
- Svensk Øresunds-havn får ny containerforbindelse
- Færgerederi får ny forperson for sit tilsynsråd
- Rederikoncern har sat én milliard euro af til batteri-elektriske færger
- Rederikoncern vil indsætte batteri-elektriske færger over Den Engelske Kanal
- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- Tiderne skifter - maskiner i Limfjordshavn skifter til el
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Sønderjysk havn med mange meter vanddybde fremlægger rekordregnskab
- Areal på haven i Aarhus bliver midlertidigt militært område
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |