Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
EU-POLITIK:

Transportorganisationer sender fælles erklæring efter møde i Paris

Torsdag 2. maj 2024 kl: 10:31
Af: Redaktionen

Tre interesseorganisationer, der har fælles kontor i Bruxelles, har efter et møde i Paris udsendt en erklæring forud for den nye valgperiode, som begynder efter valget ti EU-Parlamentet i juni. De tre organisationer er tyske BGL, franske FNTR og nordiske NLA, hvor svenske SÅ, norske NLF, finske SKAL og danske DTL er de bagvedliggende organisationer


Samlet i Paris tirsdag 30. april 2024 vedtog de administrerende direktører for BGL, NLA og FNTR deres fælles erklæring, der introducerer de europæiske prioriteter for vejgodstransportsektoren for EU's næste embedsperiode 2024-2029. Siden 2019 har de tre organisationer samlet deres kræfter for at skabe et fælles kontor, der repræsenterer interesserne for omkring 25.000 vejtransportvirksomheder.

 
Dokumentet præsenterer syv grundlæggende politiske anbefalinger og blandt dem hovedudfordringerne ved den grønne omstilling, digitalisering og en arbejdsstyrke, der bliver mindre. Desuden er  BGL, NLA og FNTR's fælles vejtransportkontor fortsat meget involveret i at forsvare en fair konkurrence mellem vejtransportoperatørerne i EU med hensyn til sociale aspekter og markedsadgangsregler gennem implementeringen af mobilitetspakken.
 

- For os var det en succes, da mobilitetspakken blev vedtaget og derefter trådte i kraft, trin for trin fra august 2020. Men vi er stadig bekymrede for dens korrekte implementering. Dette, selvom vi kender til Europa-Kommissionens, ELA's og IRU's engagement med ETF gennem Trace 2-projektet, især. Vi vil fortsat sammen med vores nationale myndigheder forsvare en ensartet håndhævelsestilgang af mobilitetspakken, som vi gjorde i dag i Paris på en meget konstruktiv måde. Det er afgørende, siger FNTR's GD, Florence Berthelot.

 
- Vi støtter fuldt ud den grønne omstilling af transportsektoren, men der skal meget mere til for at sikre, at forudsætningerne er på plads. Der er stor efterspørgsel efter tilstrækkelig og stabil strømforsyning af grøn elektricitet. Og vi skal sikre os, at der er tilstrækkelig tilgængelighed af offentlige ladestandere og kapacitet på nettet til at understøtte ladefaciliteter på kundernes terminaler og vejtransportselskabers hjemlige ladefaciliteter. Ellers er skiftet til batterielektriske lastbiler ikke realistisk, siger NLA's formand og administrerende direktør for DTL, Erik Østergaard.

 
- Ved siden af at bekæmpe social dumping og lykkes med Green Deal, vil chaufførmangel være den dominerende udfordring for vores virksomheder i det kommende årti. Vi skal gøre chaufførjobbet attraktivt for en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Velholdte parkeringsområder med ordentlige sanitære faciliteter, en reform af EU's lov om chaufførkvalifikationer, herunder mere virksomhedsuddannelse og e-læring samt lettere adgang for chauffører fra tredjelande til EU's arbejdsmarked er nogle elementer til at løse dette problem. Ellers vil vejgodssektorens forsyning til befolkningen og industrien være i fare, siger BGL's administrerende direktør, prof. Dr. Dirk Engelhradt.



Erklæringen oversat til dansk (Den originale tekst er gengivet nederst på siden):


EU-politiske prioriteter for 2024-2029
Det Fælles Vejtransportkontor i Bruxelles
BGL, FNTR og NLA


Vejtransportvirksomheder spiller en nøglerolle i EU's godstransportnetværk og logistikkæde. Vi genererer vækst ved at sikre, at forsyningskæderne for gods kører problemfrit, og derved binder vores sektor de europæiske økonomier sammen. BGL, FNTR og NLA repræsenterer mere end 25.000 vejtransportvirksomheder, hvoraf de fleste er SMV'er, og tilsammen beskæftiger vi mere end 650.000 medarbejdere i Tyskland, Frankrig, Danmark, Norge, Sverige og Finland. Da efterspørgslen efter godstransport i Europa forventes at vokse i de kommende årtier, er det vigtigt at sikre:


  • at fremtidige EU-politikker støtter vejtransportsektoren til at blive en del af løsningen til at tackle de udfordringer, som klimaændringerne skaber
  • selv håndhævelse af EU-reglerne for en konkurrencedygtig og retfærdig drevet vejtransport i Europa


Med dette papir fremsætter vi vores anbefalinger til det næste Europa-Parlament og næste Europa-Kommission for embedsperioden 2024-2029

I. Europæiske udfordringer for de kommende år

Utilstrækkelig håndhævelse af mobilitetspakken (MP)
Med vedtagelsen af Mobilitetspakken har EU lagt grunden til at sikre fair konkurrence mellem vejtransportvirksomheder og bedre arbejdsforhold for erhvervschauffører i Europa. Det er nu vigtigt, at cabotage-, køre- og hviletid og udstationeringsregler håndhæves jævnt og effektivt i hele EU. Det er ikke mindst medvirkende til at tiltrække nye talenter til faget. Desuden bør igangværende EU-udvidelsesforhandlinger ikke underminere det indre markeds integritet og kompromittere det, som er opnået med Mobilitetspakken. Nye EU-medlemsstater skal fuldt ud acceptere den europæiske regelværk om transportkapitlet, herunder alle sociale aspekter, og forudse overgangsforanstaltninger for cabotagekørsel.


Pragmatisk grøn omstilling af vejgodssektoren
Vi støtter fuldt ud den grønne omstilling i transportsektoren. På et konkurrencepræget marked med høj forbrugerefterspørgsel skal EU-politikker tilskynde alle aktører til at spille en rolle, da vejtransportvirksomhederne ikke alene kan bære omkostningerne ved at foretage en overgang til grønnere teknologier. Desuden skal vi fjerne regulatoriske, administrative og tekniske barrierer og fremme vilkår, der gør det muligt at geninvestere de CO2-indtægter, som vejgodssektoren genererer, til incitamenter og tilskud til virksomheder, der ønsker at investere i grønne løsninger. Vi bemærker også, at det stærke fokus på batterielektriske teknologier til tunge køretøjer skaber en stor efterspørgsel efter tilstrækkelig og stabil strømforsyning af grøn elektricitet. I de næste fem år skal EU og EU-medlemsstaterne fokusere på at sikre energinettets kapacitet og stabil forsyning af el til de offentlige ladestandere, ladefaciliteterne på kundernes terminaler og vejtransportvirksomhedernes hjemmeladeanlæg.

Desuden er det vigtigt, at teknologineutralitet forbliver et ledende princip i EU's klimapolitik. Vi skal være åbne over for alle typer af vedvarende brændstoffer, der kan bidrage til at sænke CO2-udledningen. Sektoren har brug for støtte med den nødvendige information og viden til at træffe investeringsbeslutninger, der er i overensstemmelse med "Fit for 55" og EU-målene om 90 % af nul-emission tunge køretøjer inden 2040. Vognmænd skal håndtere usikkerheder i forbindelse med tilgængeligheden af investeringer og udvikling af opladnings- og tankningsinfrastruktur. Vognmandsbranchen har brug for et troværdigt grundlag og rammer for at kunne opgøre business cases og finansiere en holdbar omstilling fra diesel til nul-emissionskøretøjer. Derfor er det tid til en lovpause efter de mange initiativer, der har fulgt Green Deal, og fokus bør nu være på effektiv implementering af Fit for 55-pakken.


Håndtér manglen på chauffører
I 2023 forblev 233.000 lastbilchaufførstillinger ubesatte i Europa ifølge den seneste IRU-chaufførmangelundersøgelse. Dette tal forventes at forværres indtil 2028 og nå 745.000 ubesatte stillinger. I dag er gennemsnitsalderen for chauffører i Europa 47 år, og mere end 1/3 er over 55. Derfor skal kvaliteten af job øges for at tiltrække en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Til dette formål er vi nødt til at sikre høj kvalitet i uddannelsen, der giver chaufførerne de kompetencer, de har brug for i fremtiden. Udvikling af karrieremuligheder, støtte til professionelle overgange og lange karrierer og tilvejebringelse af mere sikre og sikre parkeringsområder i Europa skal også fremmes. Som en del af dette er vi også nødt til at sikre, at erhvervschauffører fra tredjelande og andre fuldt ud overholder mobilitetspakkens regler, også med hensyn til løn.


Nye teknologier og digitalisering giver udfordringer og muligheder
Digitalisering kan hjælpe vores sektor og myndigheder med bedre at kontrollere og håndhæve EU-lovgivningen, fjerne administrative hindringer for mobilitet og lette adgangen til byer. Ejerskab til data og cybersikkerhed giver dog igen udfordringer for vores medlemsvirksomheder. Vi opfordrer derfor Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet til at finde den rette balance, hvor vognmænd har kontrol over de data, de genererer med deres køretøjer, og om sådanne data deles med tredjeparter.


II. Politiske anbefalinger for 2024-2029:

1. En konkurrencedygtig europæisk vejtransportindustri.
  • Sikre fair konkurrence med hensyn til sociale aspekter og regler for markedsadgang via mere effektiv håndhævelse og kontrol af MP i hele EU
  • Et EU-vejtransportagentur, især for at sikre effektiv håndhævelse af Mobilitetspakken
  • Bedre formidling af information om Mobilitetspakkens regler til alle aktører: transportkunder, speditører, vognmænd og chauffører
  • Et enkelt EU-vindue med en lommeregner, der gør det nemmere at beregne lønsedler for udstationerede chauffører i hele EU
  • EU-dækkende harmoniseret digital procedure for anvendelse af A1-certifikater for medarbejdere udstationeret i en EU-medlemsstat
  • Automatisk transmission af grænsekrydsninger med den smarte fartskriver til informationssystemet for det indre marked (IMI) for bedre håndhævelse af Mobilitetspakken

2. Et attraktivt chaufførfag:
  • En revision af erhvervschaufføruddannelsesdirektivet med mere fokus på virksomhedsuddannelse og e-learning. Dette bør omfatte lettere adgang til EU's arbejdsmarked for tredjelandschauffører med tilstrækkelig uddannelse og erfaring
  • Mere sikre og sikre parkeringsområder i Europa, der er velholdte og har ordentlige sanitære faciliteter, der forbedrer chaufførernes forhold i hverdagen

3. En mere realistisk og pragmatisk europæisk energiomstilling:
  • En dedikeret EU-fond, der skal hjælpe med at finansiere transportsektorens grønne omstilling
  • Mere geninvestering af CO2-indtægter fra vejgodssektoren for at fremme investeringer i transportsektorens grønne omstilling
  • Tæt overvågning af fremskridt i grundforudsætningerne, såsom udrulning af infrastruktur til alternative brændstoffer (AFIR-forordningen), kapacitet på nettet og markedsoptagelse af nul-emissionskøretøjer
  • At give vedvarende brændstoffer en mere fremtrædende rolle i dekarboniseringsprocessen på kort sigt og til særlige anvendelser inden for logistiksektoren. I dette perspektiv skal 2027-revisionen af CO2-emissionsforordningen for nye tunge køretøjer (HDV'er) bruges til at vurdere, om en kulstofkorrektionsfaktor og den fulde livscyklus af CO2-emissioner for de nye HDV'er skal føre til tilpassede mål

4. Grønnere fragt gennem øgede vægte og dimensioner:
  • Vi opfordrer til 44 tons grænsekrydsninger mellem samtykkende EU-medlemsstater, hvilket vil medføre mere operationel effektivitet, især med en ekstra kapacitet på 10 procent
  • Vi opfordrer også til udbredelse af European Modular System (EMS)-kombinationer samt høj grænseoverskridende transport mellem aftalelande af kapacitetskøretøjskombinationer med højere vægt og dimensioner, der falder uden for EMS' omfang
  • Ekstra vægt af batteridrevne elektriske køretøjer (BEV) som følge af den ekstra vægt af batterierne skal kompenseres for at tilskynde til optagelsen af BEV og for at undgå tab af nyttelast
  • Reformen af reglerne for kombineret transport må ikke føre til flere administrative byrder

5. Politikker for adgang til byområder, der fungerer for industrien:
  • Der er behov for mere koordinering mellem byområder for at forhindre et kludetæppe af forskellige regler og lovgivning for adgang til bycentre
  • Det skal prioriteres at håndtere mangel på infrastruktur (f.eks. manglende multimodale knudepunkter i nærheden af byerne), overbelastning (manglende styring af mobilitetsstrømme) og især parkeringsrestriktioner for vejtransportoperatører, der leverer i bycentre
  • Desuden bør direktivet om grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede trafikforseelser i sit anvendelsesområde omfatte adgang til lavemissionszoner og parkeringsbøder for at sikre lige vilkår, når operatører ikke overholder lokale regler

6. Nye teknologier og digitale investeringer:
  • Vi opfordrer til forbedring for at støtte operatørerne, når de laver ruteplaner for godstransport, for såvidt angår udbygning af ladestandere eller om infrastrukturer og tjenester
  • Med et enormt potentiale inden for digital transformation, adgang til data, er der behov for, at vejtransportoperatører omskoler og opkvalificerer deres arbejdsstyrke
  • Ejerskab af data fra vejtransportvirksomheder skal respekteres, og brugerens mulighed for adgang til tredjepartsdata bør bevares

7. EU's udvidelse med gradvis adgang for vejtransportoperatører:
  • For at forberede EU-tiltrædelsen for nye medlemsstater skal adgangen til markedet for vejtransportoperatører ske gradvis
  • Det er vigtigt for vognmændene at sikre, at udvidelsen fra nu af ikke fører til handelschok og konkurrenceforvridninger på det europæiske indre marked
  • Vedrørende cabotagereglerne opfordrer vi til en overgangsperiode med fuld begrænsning over flere år

Om det fælles vejtransportkontor i Bruxelles:
  • NLA - Nordic Logistics Association er den fælles Bruxelles-repræsentation af vejgodsforeninger i Norden, der repræsenterer omkring 14.000 medlemsvirksomheder i; Danmark: Dansk Transport og Logistik (DTL); Sverige: Sveriges Åkeriföretag (SÅ) og Norge: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i tæt samarbejde med dets associerede medlem Finnish Transport and Logistics (SKAL)
  • BGL - Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung e.V. er den førende sammenslutning af vejtransport, logistik og bortskaffelse i Tyskland med 7.000 medlemsvirksomheder
  • FNTR - Fédération Nationale des Transports Routiers er den førende sammenslutning af vejgodstransport i Frankrig med 5.300 medlemsvirksomheder

Erklæringen på originalsproget:


EU policy priorities for 2024-2029 The Common Road Transport Office in Brussels 
BGL, FNTR and NLA 


Road transport companies play a key role in the EU freight transport network and logistics chain. We generate growth by ensuring that supply chains of freight are running smoothly and thereby our sector binds together the European economies. BGL, FNTR and NLA represent more than 25.000 road transport companies most of which are SME’s and together we employ more than 650.000 employees in Germany, France, Denmark, Norway, Sweden and Finland. As the demand for freight transport in Europe is expected to grow in the coming decades, it is essential to ensure: 


  • that future EU policies support the road transport sector to become a part of the solution in addressing the challenges created by climate change
  • even enforcement of the EU rules for a competitive and fair road transport in Europe

With this paper we put forward our recommendations for the next European Parliament and European 
Commission for the 2024 – 2029 mandate. 


I. European challenges for the years to come 

Insufficient enforcement of the Mobility Package (MP) 
With the adoption of the Mobility Package, the EU has laid the groundwork for ensuring fair competition between road haulage operators and better working conditions for professional drivers in Europe. It is now important that cabotage, driving and rest time and posting rules are evenly and efficiently enforced across the EU. This is not least instrumental to attract new talents to the profession. Furthermore, ongoing EU enlargement negotiations should not undermine the integrity of the internal market and jeopardise the achievements of the MP. New EU Member States must fully accept the European acquis of the transport chapter including all social aspects and foresee transitional measures for cabotage operations. 


Pragmatic green transition of the road freight sector 
We fully support the green transition of the transport sector. In a competitive market with high consumer demand, EU-policies must incentivise all actors to play a role, as road transport companies cannot alone bear the costs of making a transition to greener technologies. Moreover, we need to remove regulatory, administrative and technical barriers and promote enabling conditions by reinvesting the CO2-revenues generated by the road freight sector for incentives and subsidies for companies who want to invest in green solutions. We also note that the strong focus on battery electric technologies for heavy-duty vehicles creates a heavy demand for adequate and stable power supply of green electricity. In the next five years the EU and EU Member States must focus on ensuing capacity of the energy grid and stable supply of electricity to the public charging stations, the charging facilities at the customers terminals and road transport companies home charging facilities. 
  
Moreover, it is important that technology neutrality remains a guiding principle in EU climate policy. We need to be open towards all types of renewable fuels that can contribute to lowering CO2 emissions. The sector needs support with the necessary information and knowledge to make investment decisions that are consistent with the “Fit for 55” and EU objectives of 90% of zero emission heavy-duty vehicles by 2040. Hauliers must cope with uncertainties related to availability of investments and the development of charging and refuelling infrastructure. The haulage industry needs a credible foundation and framework to be able to calculate business cases and finance a viable conversion from diesel to zero-emission vehicles. Therefore, it is time for a legislative break after the many initiatives that have followed the Green Deal and focus should now be on efficient implementation of the Fit for 55 Package. 


Tackle the shortage of drivers 
In 2023, 233,000 truck driver positions remained unfilled in Europe according to the latest IRU driver shortage study. This figure is expected to worsen until 2028 and reach 745,000 unfilled positions. Today, the average age of drivers in Europe is 47, and more than 1/3 are over 55. Therefore, the quality of jobs must increase to attract a more diverse workforce. To this end we need to ensure high quality of training giving drivers the competences they need for the future. Developing career prospects, supporting professional transitions and long careers and providing more safe and secure parking areas in Europe also needs to be promoted. As part of that we also need to ensure that third country professional drivers and others are fully compliant with the Mobility Package rules also in terms of pay. 


New technologies and digitalisation present challenges and opportunities 
Digitalisation can help our sector and authorities to better control and enforce EU legislation, remove paperwork obstacles to mobility and facilitate access to cities. However, ownership of data and cybersecurity in turn presents challenges for our member companies. We therefore call on the European Commission and European Parliament to strike the right balance, whereby hauliers are in control of the data they generate with their vehicles and whether such data is shared with third parties. 


II. Policy recommendations for 2024-2029

1. A competitive European road transport industry:
  • Ensure fair competition with respect to social aspects and market access rules via more efficient enforcement and controls of the MP across the EU
  • An EU road transport agency, notably to ensure efficient enforcement of the MP
  • Better dissemination of information about the rules of the MP for all actors: transport clients, 
freight forwarders, hauliers and drivers
  • An EU single window with a calculator to make it easier to calculate payslips for posted 
drivers across the EU
  • EU wide harmonised digital procedure for the application of A1 certificates for employees 
posted to an EU Member State
  • Automatic transmission of border crossings by the smart tachograph to the Internal Market 
Information System (IMI) for better enforcement of the MP. 


2. An attractive driverprofession:
  • A revision of the professional driver training directive with more focus on company training and e-learning. This should include allowing for third country drivers with sufficient training and experience to access more easily the EU labour market
  • More safe and secure parking areas in Europe that are well maintained and have proper sanitary facilities improving the quality of the daily life for drivers in Europe

3. A more realistic and pragmatic European energy transition:
  • A dedicated EU fund to help finance the green transition of the transport sector
  • More reinvestment of CO2 revenues generated by the road freight sector to promote 
investments in the green transition of the transport sector
  • Close monitoring of progress with enabling conditions, such as roll out of infrastructure for 
alternative fuels (AFIR Regulation), capacity on the grid and market uptake of zero emission 
vehicles
  • Giving renewable fuels a more prominent role in the decarbonisation process in the short 
term and for special applications within the logistic sector. In this perspective, the 2027 review of the CO2 emissions regulation for new heavy-duty vehicles (HDV’s) has to be used to assess whether a Carbon Correction Factor and the full lifecycle of CO2 emissions of the new HDV’s should lead to adapted targets

4. Greening freight through increased weights and dimensions:
  • We call for 44 tonnes cross-border between consenting EU Member States, which will bring more operational efficiency, notably carrying an additional capacity of 10 percent
  • We also encourage circulation of European Modular System (EMS) combinations as well as high cross border transports between consenting countries of capacity vehicles combinations with higher weights and dimensions that fall outside the scope of EMS
  • Additional weight of Battery Electric Vehicles (BEV) due to the extra weight of the batteries needs to be compensated to incentivise the uptake of ZEV and to avoid the loss of payload
  • The reform of the rules of combined transport operations must not lead to more 
administrative burdens

5. Urban access policies that work for industry:
  • More coordination between urban areas is needed to end patchwork of different rules and legislation for accessing city centres
  • Priority must be put to address lack of infrastructures (e.g. missing multimodal hubs next to the cities), congestion (absence of management of mobility flows), and notably parking restrictions for road transport operators delivering in city centres
  • Moreover, the Directive on cross-border exchange of information on road safety related traffic offences should include access to low emission zones and parking fines in its scope, to ensure level playing field when operators do not comply with local regulations

6. New technologies and digital investments:
  • We call for improvement to support operators when planning itineraries for the transport of goods, regarding the deployments of charging stations, or about infrastructures and services
  • With a huge potential on digital transformation, access to data, there is a need for road haulage operators to reskill and upskill their workforce
  • Ownership of the data of road transport companies must be respected and the user’s choice over third-party access to data should be preserved

7. EU enlargement with gradual access for road transport operators:
  • To prepare EU accession to new Member States, access to the market for road transport operators must be gradual
  • It is essential for the hauliers to ensure, from now on, that enlargement does not lead to trade shocks and distortions of competition in the European internal market
  • Concerning the cabotage rules, we call for a transition period with a full restriction over several years




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen bekræfter, at Østrigs nord-syd begræsninger strider mod EU-lovgivning
- På vej nedad med tungt læst samler vogntoget energi til en fjerde tur
- Svensk Øresunds-havn får ny containerforbindelse
- Nummer 17 er nummet er ud af tre
- Amfetaminnetværk på Vestsjælland er blevet optrevlet - flere personer anholdt
- Vej på Lolland bliver udbygget
- Mange bilister kørte for stærkt forbi vejarbejdere
- Wirehejsbilen er fransk og fire-akslet - med fikse-detaljer i førerhuset
- Fragtfirma i Ringsted har fået ny fragtbil
- Hovedvejstrafik ved Ribe skal køre over midlertidig militærbro
- Antallet af batterielektriske lastbiler er fordoblet
- Antallet er gået frem fra 69 til 81

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst