Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift

Tirsdag 23. april 2024 kl: 16:13
Af: Redaktionen

Siemens Mobility har fået opgaven med at opgradere det 170 kilometer lange S-banenet i København til den højeste automatiseringsgrad med GoA4-teknologi. Teknologien gør det muligt at have køre med førerløse S-tog, og første fase med førerløse S-tog begynder i 2030

Den tyske koncern har indgået aftaler med Banedanmark og DSB - herunder om det nødvendige signaludstyr til tog og infrastruktur. GoA4-teknologien vil give tog-operatøren mulighed for at køre flere tog i hele systemet, forbedre passageroplevelsen, sikre den nuværende punktlighed og fremtidssikre nettet. De nye kontrakter har en samlet værdi på cirka 270 millioner euro og bygger videre på den kontrakt fra 2011, der udstyrede Københavns S-togsnetværk med det kommunikationsbaserede togkontrolsystem (CBTC). 


- Vi er meget stolte af at fortsætte og styrke vores succesfulde samarbejde med Banedanmark og DSB for at positionere København som et forbillede for moderne jernbaneinfrastruktur blandt europæiske hovedstæder. Ved at implementere vores førsteklasses signaleringsteknologi inden 2033 vil togene være i stand til at køre automatisk og uden fører. Det vil gøre S-banen til verdens største automatiske bybane, siger Michael Peter, der er administrerende direktør for Siemens Mobility. 


Hos DSB er man tilfreds med at kunne lukke kontrakten om CBTC GoA4-opgraderingen, der er et vigtigt element i DSB's program "Future S-bane". Med implementeringen af programmet "Future S-bane" vil S-banen i Hovedstadsområdet udvikle sig til et af verdens største og mest komplekse fuldt automatiserede kollektive transportsystemer, der vil forbedre servicen til passagererne.


- Det sker ikke kun gennem hyppigere frekvens med øget kapacitet og forbedret togdrift under off-peak-operationer, men også hurtigere genopretning efter forstyrrelser og bedre muligheder for at tilpasse trafiktjenesterne til efterspørgslen på kort sigt. DSB ser frem til at fortsætte det succesrige samarbejde med Siemens Mobility, som er udviklet i løbet af de sidste tolv år, for at gøre Københavns S-bane CBTC GoA4-opgraderingen lige så vellykket som den oprindelige CBTC-implementering, siger Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togudstyr hos DSB.


- Vi er glade for udsigten til, at Banedanmark og DSB fortsætter arbejdet med Siemens for at forbedre Københavns S-banenet. CBTC-systemet har allerede vist sine fordele, og vi håber, at dette projekt kan løfte S-banen endnu mere, siger Peter Jonasson, der er direktør for byggeri hos Banedanmark. 


De nye aftaler betyder også, at de to depoter i Hundige og Høje Taastrup udstyres med radiobaserede kommunikationssystemer, hvilket udvider rækkevidden for alle tog. Desuden vil togstyringssystemet blive udvidet med nye fleksible disponeringsfunktioner, hvilket sikrer en endnu mere problemfri drift i fremtiden. 


S-banens kerne-netværk, der har kapacitet til at håndtere op til 84 tog i timen, transporterer over 100 millioner passagerer årligt på i alt 88 stationer fordelt på syv linjer. Københavns S-banesystem er en central del af det kollektive transportsystem i Hovedstadsområdet og betjener omkring 350.000 daglige pendlere. 


Siemens Mobility’s Rail Infrastructure-forretningsenhed tilbyder intelligente mobilitetsløsninger samt en bred produktportefølje til forskellige markeder, herunder hovedlinjer, kollektiv trafik og godstog. Siemens Mobility’s CBTC-løsning, Trainguard MT, er den mest udbredte togstyringssystem globalt og anvendes i øjeblikket på 93 metrolinjer med en daglig passagervolumen på over 30 millioner mennesker. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Truckstop ved Horsens har fået synshal
- Trafikselskab udvider rejsegarantien
- Sydøstjyllands Politi har sigtet en 34-årig "vognmand" for ulovlig taxi-kørsel
- Fredag 3. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Magasinet Bus 4 - 2024 er udkommet
- 29-årig fik frarøvet telefon og ur under pirattaxi-tur
- Trafikdirektør skifter selskab
- Færgerederi får ny ny direktion
- Lufthavn ved Aalborg havde fremgang i april
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst