Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
BUDSKAB FRA DEBAT I BRUXELLES:

Skibe og havne bliver afgørende for at opnå EU's klimamål

Mandag 11. marts 2024 kl: 18:16
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen estimerer, at 280 millioner ton CO2 skal indfanges for at opfylde målet om en 90 procents reduktion af driv­hus­ga­se­mis­sio­ner i 2040. Havnene og den maritime sektor vil udgøre en vigtig del af transporten af CO2 i CCS-processer. Disse og andre emner blev diskuteret ved et de­ba­ta­r­ran­ge­ment i Bruxelles

Som en del af EU's Carbon Management Strategy skal der indfanges 280 millioner ton CO2, hvis EU skal opfylde målet om en 90 procents reduktion af driv­hus­ga­se­mis­sio­ner i 2040.


- Havne, specialiserede CO2-skibe og rør­led­nings­in­fra­struk­tur bliver afgørende dele af CCS-værdikæden, hvis vi skal opfylde målet om en 90 procents reduktion af driv­hus­ga­se­mis­sio­ner i 2040. Fornyede forbindelser mellem land og hav er nødvendige for at skabe et multimodalt CO2-trans­port­net­værk. Havne og rederier skal være klar til at gribe muligheden og være med til at gøre CCS til en god forretning for Europa samt yde et vigtigt bidrag til den grønne omstilling, siger Bjarne Løf Henriksen, der er chef for Danske Rederiers EU-repræsentation.


Et tema under debatten var, at koordination med hensyn til havnenes behov er afgørende for at forme rammerne omkring et CCS-marked. Det vil desuden bidrage til mindske risikoen forbundet med de nødvendige investeringer, som skal bidrage til et europæisk CCS-erhverv.


- Dagens arrangement sætter en tyk streg under vigtigheden af et fokus på værdikæden for CO2-lagring i Europa. Teknologien til at opnå de nødvendige reduktioner via CO2-lagring er til stede – men nu skal der sættes fokus på hvordan vi får skabt de bedste politiske rammer for fangst og lagring, til gavn for vækst, beskæftigelse og ikke mindst klimaet. Det ser jeg frem til at arbejde for, både nu – og den kommende politiske periode, siger Bergur Løkke Rasmussen, der er medlem af EU-Parlmentet - valgt af Venstre ved det seneste valgt til EU-Parlmentet, men i dag repræsentant for Moderaterne.


Havne og offshore rederier er i gang med for­be­re­del­ser­ne og er klar til at bidrage, så der er brug for at få en europæisk politisk ramme og den nødvendige infrastruktur på plads, så indfangning, transport, anvendelse og lagring af CO2 i den krævede skala kan blive en realitet.


- Vi har i Project Greensand demonstreret, at det er teknisk muligt at transportere CO2 over landegrænser og lagre det offshore. Nu skal vi have fangst, transport og lagring op i skala. Og her spiller de europæiske havne en væsentlig rolle i værdikæden. Det er vigtigt, at der nu skabes de nødvendige forudsætninger for at etablere CO2-terminaler og midlertidig lag­rings­fa­ci­li­te­ter i havnene. Der skal flyttes meget store mængder CO2 frem mod 2050 for at nå klimamålene - det forudsætter, at de rigtige incitamenter og den nødvendige infrastruktur kommer på plads, siger Peter Hindsberger, der er Senior Regulatory & Public Affairs Manager INEOS Energy Denmark.


Sofie Cuypers, der er Public Affairs Advisor i Port of Antwerp-Bruges fremhæver, at Port of Antwerp-Bruges vil være en vigtig CO2-hub i fremtiden. 


- Vi hilser den europæiske ramme omkring CCS, som er under udvikling, og vil bidrage til yderligere implementering af projekter som Antwerp@C, velkommen. Vi er meget taknemmelige for de inspirerende og interessante indsigter, der blev leveret af relevante interessenter og politikere under debatten i dag, siger Sofie Cuypers.


Om de­ba­ta­r­ran­ge­men­tet:
Bergur Løkke Rasmussen (Renew/Moderaterne), Bellona Europa og Danske Rederier var værter for debatten, hvor man diskuterede havnenes betydning i forhold til at realisere potentialet for CCS. Centrale aktører drøftede blandt andet de eksisterende barrierer og mulighederne for at skabe et multimodalt CO2-trans­port­net­værk.


Interesserede kan se debatten her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- Tiderne skifter - maskiner i Limfjordshavn skifter til el
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Sønderjysk havn med mange meter vanddybde fremlægger rekordregnskab
- Areal på haven i Aarhus bliver midlertidigt militært område
- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Færgerederi får ny ny direktion
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Offentligt ejet lodsvirksomhed kom gennem 2023 med stigende omsætning og flere lodsede sømil
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst