Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportorganisation foreslår elektrisk tilskud frem for filterkrav

Mandag 18. maj 2020 kl: 13:25
Share  


Af: Redaktionen

Et lovforslag om miljøzoner er ved at blive behandlet af politikerne på Christiansborg. Lovforslaget vil blandt andet stille krav om, at nogle lastbiler skal have eftermonteret partikelfiltre for at få lov til at køre i miljøzonerne. Men der er usikkerhed om eftermontering af partikelfiltre, hvilket stiller transportvirksomheder - både gods- og persontransportvirksomheder - i en uafklaret situation. Det har flere transportorganisationer påpeget i den senere tid. Brancheorganisationen DI Transport peger i et brev til miljøministeren på, at en række lastbilsproducenter fraråder at eftermontere partikelfilter, da det kan gå ud over garantien eller ligefrem fører til øget partikeludledning

Lovforslaget, som Folketinget behandler i øjeblikket, vil ændre ved reglerne om miljøzone i de fem største byer.


Fra 1. juli 2020 skal ældre lastbiler, busser og varebiler have eftermonteret et partikelfilter. Det gælder lastbiler og busser, der er indregistreret første gang før 1. oktober 2009 - det omfatter køretøjer, der har over 10 år på vejene. 


Men der er stor forvirring om kravene til partikelfilter.


I brevet til miljøministeren peger DI Transport på, at en række lastbilsproducenter fraråder at eftermontere partikelfilter, da det kan gå ud over garantien eller ligefrem fører til øget partikeludledning.


- Det stiller transportvirksomhederne i en umulig situation, og der er derfor behov for at få afklaret, om virksomhederne kan dispensation, siger seniorchefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.  


DI Transport vurderer, at det i første omgang især er dyrere specialopbygninger, kranbiler med videre, der vil blive ramt af stramningerne 1. juli 2020.


Tilskud til el-lastbiler frem for stramninger af miljøzoner
DI Transport peger på, at organisationen deler de sundhedsmæssige hensyn, der ligger bag lovforslaget. Men DI Transport vurderer, at klimatilskud til køb af eksempelvis batterie-elektriske eller brint-elektriske lastbiler forventeligt vil have en større effekt på partikeludledningen end miljøzonerne.


- Vi har foreslået, at der gives et tilskud til at de transportvirksomheder, der køber en lastbil, der kører på el, brint eller biogas. Det vil både reducere partikeludledningen i byerne og være bedre for klimaet, end det lovforslag om miljøzoner, som Folketinget behandler nu, siger Rune Noack.


DI Transport er dog glade for, at lovforslaget undtager Euro 5-lastbiler og busser fra de nye regler 1. juli, selv om de er indregistreret før 1. oktober 2009. Dermed undgår de transportvirksomheder, der har været tidligt ude og investere i en euro 5-lastbil eller bus at eftermontere partikelfilter.


- Det er helt urimeligt at straffe de virksomheder, der var tidligt ude og har købt en miljøvenlig lastbil eller bus, før den blev obligatorisk. De virksomheder undgår nu en ekstraregning til partikelfilter, og det er vi selvfølgelig meget tilfredse med, siger Rune Noack.
 
 




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn og Oslo får atter en færgeforbindelse
- Elektriske varebiler må veje mere - og stadig køres på lille kørekort
- Kørekort B er ok til særlige varebiler
- Færgerederi sejler mere bæredygtigt
- Chauffør fik bøde for cabotagekørsel
- Lovforslag vil sikre lønniveauet for kombinerede transporter
- Polsk chauffør blev dømt og udvist 25 timer efter anholdelse
- International transportkoncern vil skære i CO2-udslippet
- 2019 havde flere eneulykker med dræbte
- Tip-kærren har truck-beslag
- Vognmand valgte V8’er med kroghejs
- Havn køre frem med fossilfrit brændstof

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst