Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportbranchens nøglemedarbejdere kan blive testet for corona-virus

Mandag 30. marts 2020 kl: 12:15
Share  


Af: Redaktionen

Vognmandsorganisationen DTL oplyser mandag, at nøglemedarbejdere i transportsektoren, der varetager ”samfundskritiske funktioner”, ifølge Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen kan blive indstillet af sin arbejdsgiver til klinisk vurdering og eventuel hurtig test for coronavirus

Det er et krav, at medarbejderen har symptomer, og formålet er, at nøglemedarbejderen hurtigere kan vende tilbage til arbejde, hvis medarbejderen testes negativt for corona-virus.


-  Det vil nok være et fåtal medarbejdere, der kan komme på tale for en sådan undersøgelse. Men eksemplet fra myndighederne er kun et ud af mange. Vores medlemskreds udfører dagligt mindst 23 forskellige funktioner, hvori der på den ene eller anden måde indgår en lastbil. Mange af dem er særdeles samfundsvigtige. Så min anbefaling er, at man ikke skal holde sig tilbage, men man skal heller ikke spekulere i at blive testet af myndighederne, siger Erik Østergaard.  


DTL medlemmer, der mener, at de har behov for at få en offentlig vurdering af en medarbejders helbredsstatus i forhold til corona-virus opfordres til at kontakte DTL.


Rent praktisk forgår det ved, at arbejdsgiveren sender en anmodning pr. mail til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen og beder om en arbejdsgivererklæring til en COVID-19 test. Arbejdsgiveren skal kort beskrive medarbejderens funktion og begrundelse for, at myndighederne skal foretage en vurdering. Udgangspunktet er, at medarbejderen er nødvendig for varetagelsen af en kritiske opgaver.
Det er et krav, at der er tale om én af meget få medarbejdere, der kan varetage funktionen, og der er derfor behov for tidlig raskmelding for at kunne vende til arbejde ved negativ test. Arbejdsgiveren skal her medtage behovet for den aktuelle bemanding i forhold til den funktion, som medarbejderen har i forvejen.


Ifølge DTLs oplysninger fra myndighederne kan der eksempelvis være tale om chauffører, der er kritiske for opretholdelsen af vejgodsdrift i Danmark og til og fra udlandet, og hvor der ved levering og afhentning af gods er frygt for, at de spreder smitte. Chauffører kan eventuel blive testet for over for modtagere at garantere, at der ikke er smitte forbundet med leverancen.  

Terminalmedarbejdere anses også for kritiske for opretholdelsen af vejgodsdrift ved at omfordele gods på vejområdet.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn og Oslo får atter en færgeforbindelse
- Elektriske varebiler må veje mere - og stadig køres på lille kørekort
- Kørekort B er ok til særlige varebiler
- Færgerederi sejler mere bæredygtigt
- Chauffør fik bøde for cabotagekørsel
- Lovforslag vil sikre lønniveauet for kombinerede transporter
- Polsk chauffør blev dømt og udvist 25 timer efter anholdelse
- International transportkoncern vil skære i CO2-udslippet
- 2019 havde flere eneulykker med dræbte
- Tip-kærren har truck-beslag
- Vognmand valgte V8’er med kroghejs
- Havn køre frem med fossilfrit brændstof

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst