Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
ØKONOMISK RAPPORT:

Skibsfarten skaber størst værdi

Mandag 30. marts 2020 kl: 11:19
Share  


Af: Redaktionen

Den danske transportbranche har i de sidste mange år bidraget med fem-syv procent af den samlede værdiskabelse i Danmark. I en netop offentliggjort rapport om produktiviteten i Danmark slår Det Økonomiske Råd fast, at skibsfarten står for den største del af værdiskabelsen i transportsektoren med ca. 1,5 procent af samlet dansk værdiskabelse, svarende til knap 30 procent af transportsektorens bidrag

- Vi ved, at skibsfart har en positiv indflydelse på dansk økonomi. Når der bliver tjent penge på havet, er det også gavnligt for Danmark, siger Jacob K. Clasen, der er direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.


Rapporten understreger også, at mens 90 procent af den nationale godstransport foregår på vejene, bliver 90 procent af verdens internationale transportarbejde klaret af skibsfarten.


- Det understreger, at danske rederier er del af en international branche, som konkurrer benhårdt. Derfor insisterer vi også på, at rammerne om erhvervet tager højde for den globale konkurrencesituation og så vidt muligt fastlægges internationalt, siger Jacob K. Clasen.  


Det Økonomiske Råd konkluderer også, at produktion af varer de seneste mange år har været præget af en stigende internationalisering. Det betyder, at færdigvarer i stigende grad består af komponenter, som produceres andre steder i verden.


Dette øger samhandlen mellem virksomhederne og dermed deres transportbehov.
 

Den samlede værdiskabelse eller bruttoværditilvæksten er et udtryk for resultatet, når man har fraregnet udgifter i forbindelse med produktionen.


Interesserede kan læse rapporten “Produktivitet 2020” fra Det Økonomiske Råd her:




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rederikoncern undlader at betale udbytte
- Frederikshavn og Oslo får atter en færgeforbindelse
- Havn på toppen af Jylland har fået ny bunker-operatør
- Færgerederi sejler mere bæredygtigt
- Forbuddet mod landgang fra krydstogtskibe forlænges
- International transportkoncern vil skære i CO2-udslippet
- Havn køre frem med fossilfrit brændstof
- Ny miljøvenlig bugserbåd skal erstatte “gudernes sendebud”
- Den nye havnedirektør i østjysk havn er begyndt på arbejde
- Ny krydstogtterminal må vente til bedre tider
- Godstransporten via havn i Nordvestvendsyssel er sejlet frem gennem corona-tiden
- Færgerederi forbereder sig til at sejle med passagerer igen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst