TRANSPORTORGANISATION VURDERER NY KLIMARAPPORT:
Klimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med en reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Transportorganisationen ITD har set rapporten og vurderer, at indeholdet er beskedent, når det gælder anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport
Den tunge vejgodstransport har med transportorganisationen iTD’s ord “ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030”.
Ifølge Klimarådet er forklaringen, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på. Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.
- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.
- Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger han videre.
Klimarådet foreslår i sin rappoirt en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en CO2-afgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale og dermed bidrag til den grønne omstilling.
- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover, siger Lasse Kristoffersen og fortsætter:
- Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 14. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk energiproducent har reduceret sit CO2-udslip med 98 procent
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Hjemmeleveringer fra Ikea bringes ud med elektriske biler
- Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
Skriv din kommentar:
- Vi kommer ikke udenom, at afgiftsstrukturen skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes
Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:26
Af: Jesper ChristensenKlimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med en reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Transportorganisationen ITD har set rapporten og vurderer, at indeholdet er beskedent, når det gælder anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport
Den tunge vejgodstransport har med transportorganisationen iTD’s ord “ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030”.
Ifølge Klimarådet er forklaringen, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på. Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.
- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.
- Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger han videre.
Klimarådet foreslår i sin rappoirt en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en CO2-afgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale og dermed bidrag til den grønne omstilling.
- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover, siger Lasse Kristoffersen og fortsætter:
- Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.
Om Klimarådet:
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.
Interesserede kan læse rapporten fra Klimarådet her:
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.
Interesserede kan læse rapporten fra Klimarådet her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Fredag 14. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk energiproducent har reduceret sit CO2-udslip med 98 procent
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Hjemmeleveringer fra Ikea bringes ud med elektriske biler
- Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




