TRANSPORTORGANISATION VURDERER NY KLIMARAPPORT:
Klimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med en reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Transportorganisationen ITD har set rapporten og vurderer, at indeholdet er beskedent, når det gælder anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport
Den tunge vejgodstransport har med transportorganisationen iTD’s ord “ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030”.
Ifølge Klimarådet er forklaringen, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på. Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.
- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.
- Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger han videre.
Klimarådet foreslår i sin rappoirt en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en CO2-afgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale og dermed bidrag til den grønne omstilling.
- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover, siger Lasse Kristoffersen og fortsætter:
- Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kunstig intelligens skal hjælpe med øget genanvendelse af plast og mindre CO2-aftryk
- Prisen på dieselolie var højest i januar
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
Skriv din kommentar:
- Vi kommer ikke udenom, at afgiftsstrukturen skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes
Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:26
Af: Jesper ChristensenKlimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med en reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Transportorganisationen ITD har set rapporten og vurderer, at indeholdet er beskedent, når det gælder anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport
Den tunge vejgodstransport har med transportorganisationen iTD’s ord “ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030”.
Ifølge Klimarådet er forklaringen, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på. Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.
- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.
- Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger han videre.
Klimarådet foreslår i sin rappoirt en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en CO2-afgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale og dermed bidrag til den grønne omstilling.
- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover, siger Lasse Kristoffersen og fortsætter:
- Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.
Om Klimarådet:
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.
Interesserede kan læse rapporten fra Klimarådet her:
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.
Interesserede kan læse rapporten fra Klimarådet her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Kunstig intelligens skal hjælpe med øget genanvendelse af plast og mindre CO2-aftryk
- Prisen på dieselolie var højest i januar
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |