Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KLIMARÅDET:

Omstilling til en bæredygtig fremtid koster under en procent af bruttonationalproduktet

Mandag 9. marts 2020 kl: 10:54
Af: Redaktionen

I en ny rapport præsenterer Klimarådet en række anbefalinger, der skal få Danmark i mål med den ønskede reduktion af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Omstillingen kræver ifølge Klimarådet både hurtige indarbejdelse af allerede kendte teknologier og en mere langsigtet, strategisk indsats. - Vi når ikke 70-procentsmålet i 2030, hvis vi fortsætter som vi plejer. Men hvis vi sætter handling bag ordene og går i gang med det samme, er det muligt at nå 70 procents reduktion, uden at omkostningerne slår bunden ud af dansk økonomi, siger Peter Møllgaard, der er formand for Klimarådet. Klimarådet anbefaler blandt anden en adfærdsregulerende afgift på CO2-udledning

Det vil kræve en markant indsats at nå 70 procents reduktion, og omstillingen vil kunne mærkes i de fleste dele af det danske samfund. Klimarådets rapport viser, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved at opfylde målet vil stige gradvist i løbet af de næste ti år og nå 15-20 milliarder kroner i 2030. Omkostningen vil ligge under 1 procent af BNP - Bruttonationalproduktet.


- Klimarådet anbefaler, at vi hurtigt begynder at implementere alle de omstillingselementer, vi allerede kender - såsom flere elbiler, udtagning af lavbundsjorde og mere biogas - men at vi også allerede nu begynder at planlægge og udvikle de lidt sværere omstillinger, der skal bringe os hele vejen til 70 procent siger formanden for Klimarådet, Peter Møllgaard.


Implementering og udvikling - to gennemgående spor de kommende år
Klimarådet skelner i omstillingen mod 2030 mellem to spor: 
  • Implementeringssporet
  • Udviklingssporet

Implementeringssporet repræsenterer alle de løsninger og teknologier, der allerede er kendt, og som er nødvendige at implementere for at komme det første stykke ad vejen mod 70-procentsmålet i 2030. Med dette spor nås omkring 60 procents reduktion, og det indebærer blandt andet, at al el og varme bliver produceret af vedvarende kilder blandt andet som følge af et kulstop inden 2025.


Udviklingssporet repræsenterer de mere ukendte, strategiske omstillingselementer, der skal til at for at nå i mål med 70-procentsmålet i 2030, og som også skal sikre, at Danmark når det endelige mål i 2050 om klimaneutralitet. Sporet indebærer blandt andet, at Danmark snarest udvikler en strategi for CO2-lagring, og at landbruget, transportsektoren og industrien bidrager med yderligere reduktioner.


En konkret virkemiddelpakke med en generel drivhusgasafgift
Teknologiske løsninger eller adfærdsmæssige ændringer bliver først til virkelighed, når de rette politiske virkemidler er taget i brug. Derfor fremlægger Klimarådet en virkemiddelpakke, hvor en drivhusgasafgift får en hovedrolle, men skal suppleres af en række øvrige virkemidler. Afgiften skal afspejle princippet om, at forureneren betaler, og det skal derfor være væsentligt dyrere at udlede CO2 og andre drivhusgasser. For at nå målet om 70 procents reduktion i 2030, vurderer Klimarådet, at en drivhusgasafgift bør ligge på ca. 1.500 kroner pr. ton i 2030.


- En generel drivhusgasafgift er et helt centralt virkemiddel i Klimarådets rapport, som skal gøre det dyrere at udlede CO2 og andre drivhusgasser. I dag er det danske afgiftssystem lidt af en rodebunke, og vi mener derfor, at systemet snarest bør ændres, så vi får en ensartet afgift, der har et væsentligt højere niveau end i dag. Samtidig skal vi sikre os, at produktionen ikke bare flytter til et andet land, så forureningen foregår derfra, hvilket kan håndteres med et såkaldt bundfradrag til konkurrenceudsatte virksomheder, siger Peter Møllgaard.


Virkemiddelpakken indeholder desuden en række andre tiltag såsom investeringer i forskning og udvikling, en udbygning af den vedvarende energi fra for eksempel havvindmølleparker, en sænkning af afgiften på elektricitet til opvarmning, udrulning af ladestandere, udtagning af lavbundsjorder og grønne offentlige investeringer.


I 2025 skal de første store skridt være realiseret
70-procentsmålet og de danske forpligtelser over for Paris-aftalen kan ifølge Klimarådet kun nås, hvis de kendte løsninger bliver taget i brug hurtigt. I den forbindelse har Folketinget bedt Klimarådet om at komme med anbefalinger til et indikativt mål i 2025. Klimarådet når i rapporten frem til et mål på 50-54 procent i 2025.


Med Klimarådets anbefalinger til omstillingselementer anvises en konkret vej til at nå en 50 procents reduktion i 2025. For at følge en lineær udvikling frem mod målet i 2030 skal Danmark imidlertid reducere med 54 procent i 2025. Det vil kræve en væsentligt mere fremskyndet omstilling de næste år og betydelig politisk betalingsvillighed at nå 54 procent, da der ikke allerede er planlagt tiltag, der kan reducere drivhusgasudledningerne og det tager tid, før nye tiltag virker.


Strakspakke skal sikre omstilling her og nu
Jo længere tid, der går, før politikerne udmelder nye rammevilkår, jo større er risikoen for, at der foretages investeringer, der ikke peger frem mod målet i 2030. Det drejer sig for eksempel om valg af løsninger i varmesektoren. Klimarådet fremlægger derfor også en strakspakke, der kan vedtages umiddelbart.


Rapporten “Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion - Retning og tiltag for de næste ti års klimaindsats i Danmark”  kan findes her: 



Et bredt flertal i Folketinget besluttede i december 2019 at indgå en aftale om en ny klimalov, som indebærer, at Danmark skal have reduceret sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050. I rapporten - Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion - viser Klimarådet en vej til målet i 2030.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst