Batterirapport kan vise kursen for fremtidens skibe
Onsdag 12. februar 2020 kl: 15:02
Af: RedaktionenEn ny rapport om risici ved batterier i eldrevne skibe kan være første skridt i retningen mod et standardiseret regelsæt. Det vil gøre det mere simpelt og billigere at bygge nye og grønnere eldrevne skibe
Skibe med batterier som “tank” til det elektriske motorbrændstof er et nyt begreb, og der findes endnu ikke et egentligt regelsæt for bygning af skibe med batterier og el-motorer, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.
Derfor må rederen, der ønsker at investere i et skib med el-motorer frem for dieselmotorer, selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Og det er en dyr og lang proces.
Nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.
Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen og rederierne Scandlines og Stena.
Hos rederikoncernen Stena, som blandt andet arbejder med batterier og el-motorer på færgen Jutlandica på ruten mellem Göteborg og Frederikshavn, bliver den nye rapport modtaget positivt.
- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge skibe med batterier, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.
Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport.
- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.
Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.
Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, der helt eller delvist får deres energi fra batterier. Blandt andet på Scandlines færgeruter Gedser - Rostock og Rødby - Puttgarden og på rederiet ForSea’s rute mellem Helsingør og Helsingborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem mænd er blevet dømt i sagen
- Sydvestjysk havn får endnu en lokal medejer i sit ejendomsselskab
- Danmarks største erhvervshavn skruer på for forventningerne
- Havneoperationer i Liepāja i Letland kan komme på svenske hænder
- Færgerederi skal drive ro/pax-terminal de næste 50 år
- Budskaberne fra New York Climate Week er et lyspunkt i en urolig tid
- Droneaktivitet ved flere lufthavne udløser nationalt operationsberedskab
- 2.000 ton sten fra tunnelbyggeri bliver til stenrev i Køge Bugt
- Skibsfartens CO2-afgifter bør gå til at opbygge produktion af grønne brændstoffer i EU
- Entreprenør går i gang med at anlægge 430 meter kaj i Aarhus
- Ø-kommune får ny transportdirektør
- Færge fra 1907 bliver sendt til ophugning
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |