Svensk rederikoncern udflager selskab til Danmark
Fredag 17. januar 2020 kl: 13:29
Af: Jesper ChristensenConcordia Maritime, der er en del af Stena-koncernen, flytter til Danmark for at få glæde af det danske tonnageskattesystem. Det skriver svenske Sjöfartstidningen
Tilbage i Sverige bliver Concordia Maritime's administrerende direktør Kim Ullmann. Rederiets finansdirektør Ola Helgesson forlader Göteborg sammen med den øvrige økonomi-afdeling for at flytte til København.
Concordia Maritime's fartøjsejende selskab vil i første omgang blive på Bermuda.
Kim Ullmann fra Concordia Maritime siger til Sjöfartstidningen, at det danske tonnageskattesystem er mere tiltrækkende, end det svenske. Det danske system kræver i modsætning til det svenske eksempelvis ikke, at skibene skal sejle under europæisk flag. Det svenske tonnageskattesystem indebærer også stempelafgift og registreringsomkostninger, hvilket det danske ikke gør.
- Svensk flag indebærer også øgede løbende omkostninger, da vi må have en vis andel svensk bemanding, siger han og fortsætter:
- Fagforbundet har dog gjort et fantastisk job for at imødekomme alle parter i den her sag. Så ingen kritik af dem.
Kim Ullmann peger også på, at de selskaber, der går ind i det svenske tonnageskattesystem bliver låst i ti år, hvilket ikke er tilfældet med det danske.
Han vil dog ikke lukke nogle døre og er åben for at flytte Concordia Maritime tilbage til Sverige, hvis forholdene ændrer sig.
- Som det ser ud i dag, er vi meget mere fleksible i det danske system, men bestemt kan vi flytte igen, selvom vi ikke kan skifte hvert år, siger Kim Ullmann.
Kim Ullmann siger videre til Sjöfartstidningen, at selskabet arbejder på at flytte fra børsen i Stockholm til børsen i Oslo, som har langt flere børsnoterede rederier og dermed mere interessant end børsen i Stockholm, der har et rederi noteret.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |