Minister lægger op til Euro-norm frem for dato-norm
Torsdag 16. januar 2020 kl: 15:18
Af: RedaktionenMiljøminister Lea Wermelin (S) lægger ifølge vognmandsorganisationen DTL op til at droppe planerne om, at Euro 5-lastbiler og -busser indregistreret før 1. oktober 2009 ikke må køre i miljøzonerne. Planerne om en skæringsdato frem for en registreringsdato ville have ramt fremsynede og miljøfokuserede vognmænd, der havde investeret i og fået registreret Euro 5-biler, inden Euro-normen blev indført
Miljøminister Lea Wermelin (S) lægger i det lovforslag om digital håndhævelse af miljøzoner, som ministeriet lige har sendt i høring op til, at Euro 5-biler uanset registreringsdato får lov til at køre ind i miljøzonerne i de store byer, når de skærpede miljøzoneregler træder i kraft 1. juli.
De første planer lød, at det var skæringsdagen frem for miljø-normen, der skulle afgøre, om Euro 5-køretøjer måtte køre i byernes miljøzoner, hvilket fik mange vognmænd til at frygte for deres økonomi. Men de planer er droppet i det forslag, der er sendt til høring.
- Det er meget tilfredsstillende, at ministeren har hørt på os og droppet de absurde planer om at bruge dato frem for Euro-norm, når det skal afgøres, hvilke biler, der må køre ind i miljøzonerne, siger administrerende direktør Erik Østergaard og fortsætter:
- Indkørsel til miljøzonerne bør naturligvis afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret. Så det er rigtig godt nyt, at ministeren har lyttet til vores saglige argumenter ikke mindst for de mange vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, som ikke bare kan forrentes over ti år. Det er også godt nyt for dem, der tilbage før oktober 2009 udviste rettidig omhu og købte Euro-5 biler ind med tanke på miljøet for så at få stillet i udsigt, at de biler ikke længere må køre i miljøzonerne. Det må de så alligevel og tak for det, siger direktøren.
Miljøzonereglerne omfatter de fem største byer i Danmark København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



