Rederiorganisation er tilfreds med militært bidrag i Hormuz-strædet
Torsdag 12. december 2019 kl: 15:36
Af: RedaktionenEt bredt politisk flertal i Folketinget er torsdag blevet enige om, at Danmark fra januar skal bidrage med to stabsofficerer til den europæisk ledede maritime operation i den Persiske Bugt - og senere på året med en fregat. Organisationen Danske Rederier hilser beslutningen velkommen, men peger på at politikerne skal huske udfordringerne i Guineabugten ud for Vestafrika
De mange hændelser og uroligheder i Hormuz-strædet har i den seneste tid skabt en usikker situation for handelsskibene og deres besætninger. Med 150-170 dansk opererede skibe gennem Hormuz Strædet hver måned, har passagen stor strategisk betydning - både for dansk og international skibsfart.
Derfor hilser man hos Danske Rederier beslutningen om et dansk bidrag velkomment, da det efter organisationens opfattelse er vigtigt, at der holdes godt øje med trafikken i området, så skibene trygt kan benytte denne vigtige handelsrute
- Det er vigtigt, at vi som stor søfartsnation er vores ansvar bevidst og med bidraget her, sender Danmark et klart signal om, at vi vægter sømændenes sikkerhed og handelsskibenes ret til sikker passage højt, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Fra januar 2020 sender Danmark to stabsofficerer til den europæisk ledet maritime operation og senere på året et fregatbidrag. For Danske Rederier er det vigtigt, at man også bruger diplomatiske midler og, at indsatsen har bred international opbakning .
- For skibsfarten er det vigtigt ikke at blive inddraget som part i geopolitiske spændinger, så ethvert bidrag skal være med til at de-eskalere og stabilisere situationen i området, siger Anne H. Steffensen.
Uro vest for Afrika
Situationen, som den har udspillet sig hen over sommeren i den Persiske Bugt, er desværre kun et af flere områder med uroligheder og en usikker situation for handelsskibene og deres besætninger. Derfor er det vigtigt for Danske Rederier, at de udfordringer, der ses med pirateri og kidnapninger i eksempelvis Guineabugten, ikke ender i glemmebogen. Området anses af mange rederier som en endnu mere alvorlig sikkerhedstrussel.
- Efter vi i mange år havde problemer med pirateri øst for Afrika, så er problemerne nu i høj grad flyttet til Guineabugten vest for Afrika. Vi ser desværre alt for mange alvorlige hændelser her, så her er der også behov for at højne sikkerheden, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Lov om krigsforsikring er rettidig omhu
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Rederiorganisation indgår aftale om at styrke det civile forsvar
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Havneselskab har en længere krydstogtsæson
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




