Vestkysthavn er forberedet på højere vandstand
Torsdag 12. december 2019 kl: 12:03
Af: RedaktionenVandstanden i Vesterhavet ud for Esbjerg forventes ifølge en ny rapport at være steget markant ved udgangen af dette århundrede. Esbjerg Havn har længe været i gang med at sikre sig mod de fremtidige klimaforhold
En ny rapport lavet af forskere ved GEUS - De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland - peger på, at havvandstanden ud for Esbjerg vil være steget med 89 centimeter, hvis udledningen af drivhusgasser fortsætter med at stige.
Undersøgelsen viser, at Esbjerg er langt mere udsat for klimaforandringer og ekstreme oversvømmelser end andre danske byer som eksempelvis Skagen og København. Her vil havene i værste tilfælde være steget med henholdsvis 77 og 64 centimeter i 2100.
Forskerne fra GEUS opererer i undersøgelsen med to scenarier. I det ene scenarie fortsætter stigningen af drivhusgasser uændret rundt om i verden, og det er i dette scenarie, at vandstanden vil være steget med 89 centimeter i år 2100.
Det andet scenarie tager udgangspunkt i, at udledningen af drivhusgasser bliver nedbragt som aftalt i Paris-aftalen. I dette scenarie forventer forskerne, at havniveauet ud for Esbjerg vil stige med 63 centimeter. Til sammenligning vil der være en stigning på 51 centimeter i København og 39 centimeter ved Skagen.
Rapportens forudsigelser bliver taget alvorligt på Esbjerg Havn. Men de er ikke bange for oversvømmelser, da Esbjerg Havn allerede er i gang med at sikre sig mod de stigende verdenshave.
- Vi er selvfølgelig helt klar over, at klimaforandringerne er en realitet, og de er en del af vores dagligdag, da vandstigninger ikke er ukendte for os. Men det handler om at have et beredskab, og det er klart, at de voldsommere kræfter i fremtiden, er noget vi skal imødegå, siger Jesper Bank, der er salgsdirektør i Esbjerg Havn.
Det er eksempelvis derfor, at den nye etape 5-udvidelse af Østhavnen i Esbjerg skal have en kajkant, der er 6 meter over normal vandstand, så blandt andet godset på havnen ikke står udsat.
- Vi har i mange år arbejdet med højvandsstigninger og brugt de gældende tal, der nu var fremme. Så fokus har været der lige siden de første kajer blev bygget, så alt er bygget med det in mente, siger Jesper Jørgensen, der er ingeniør ved Esbjerg Havn.
Derfor er kajerne allerede bygget i en højde på 4,5 meter, og virksomhederne, der lejer sig ind, sikrer sig selv, når der varsles ekstraordinært højvande. De barrikaderer sig med vandtætte skotter, der hvor de er udsat og fjerner alt følsomt udstyr på pladserne. Desuden er der regler for, at nye bygninger på den gamle havn skal være havvandssikret.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Den største havn ved Limfjorden skruer op for forventningerne
- Lodsselskab skal have ny direktør
- Politiet har sigtet 15 personer efter demonstration på Aarhus Havn
- Havn i Vendsyssel er klar til første etape af havneudvidelse
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- De maritime uddannelser forsætter fremgangen
- Færger fragtede mere fragt og færre passagerer i juli
- Toldstyrelsen tjekke skibe og fandt ulovlige cigaretter
- Passagertallet var det højeste i 25 år
- Flere midler til Søfartsstyrelsens kontrol af skyggeflåde er vigtigste maritime nedslagspunkt i finanslovsudspil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |