Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSFORENING:

Vognmændene skal stille betingelser i kontrakterne

Torsdag 28. november 2019 kl: 10:03
Share  


Af: Redaktionen

Det vil være risikabelt, hvis branche-leverandører af sætte- og påhængsvogne efter 1. januar fortsat sætter dagsordenen med hensyn til levering, bremseeffekt, aksler, dæk med videde. Det påpeger vognmandforeningen FDL, som fremfører, at man som vognmand selv bør beskrive bestykningen af eksempelvis bremser, og at leverandørerne så efterfølgende indskriver pris, leveringstid med mere. Samtidigt skal vognmændene få indført en klausul om annullering, hvis leveringsdatoen ikke overholdes

FDL fremhæver, at der er eksempler på syv-otte måneders forsinkelse.


- Det er ikke tilfredsstillende for vognmændene, siger FDL’s kontorleder Jens Groot, og fortsætter: 


- Med skærpede bøder fra og med årsskiftet er der et ekstra incitament til, at vognmændene selv tager mere hånd om problemerne. De standardkontrakter, der bruges i dag, er skabt af sælger med det ene formål at fraskrive sig ansvaret for det leverede produkt.


Jens Groot understreger at hvis man som vognmand eller flådeejer vil sikre sig mod køb af ubrugeligt materiel, skal de selv gøre forarbejdet.


- De skal på købsaftalen/slutsedlen stille skriftlige specifikke krav på alle de komponenter, de ønsker køretøjet bestykket med. Desuden er det vigtigt, at vognmanden/flådeejeren, inden produktet iværksættes, forlanger en teknisk og specifik tegning af produktet til endelig godkendelse, siger Jens Groot og peger på, at hvis man ikke selv har ekspertisen til opgaven, er det klogt at søge kvalificeret hjælp andet sted. 


- Men søg aldrig hjælpen hos leverandørerne, som næppe kan siges at være neutrale. Når vi for eksempel taler bremser, er mange på Herrens Mark, fordi de ikke ved, om den trailer, de kobler på trækkeren, opfylder lovens krav. Så uanset, hvad andre siger, er der stadigt grund til bekymring, siger Jens Groot.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn og Oslo får atter en færgeforbindelse
- Elektriske varebiler må veje mere - og stadig køres på lille kørekort
- Kørekort B er ok til særlige varebiler
- Færgerederi sejler mere bæredygtigt
- Chauffør fik bøde for cabotagekørsel
- Lovforslag vil sikre lønniveauet for kombinerede transporter
- Polsk chauffør blev dømt og udvist 25 timer efter anholdelse
- International transportkoncern vil skære i CO2-udslippet
- 2019 havde flere eneulykker med dræbte
- Tip-kærren har truck-beslag
- Vognmand valgte V8’er med kroghejs
- Havn køre frem med fossilfrit brændstof

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst