Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler det sidste stykke

Onsdag 27. november 2019 kl: 12:14
Af: Redaktionen

Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler det sidste stykke

Med ladet bagpå og plads til en europalle er manden bag de danske magnetcykellygter, cykeliværksætteren dansk/norske Jochum Kirsebom, klar til at udfordre varevogne i byerne med en dansk el-ladcykel

Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler det sidste stykke
Cykeliværksætteren dansk/norske Jochum Kirsebom.
Ladcyklen, der har fået navnet Laplandar, er den første danske ladcykel, som har ladet bag i stedet for foran føreren. Det skyldes, at den udelukkede er beregnet til professionel brug og til egentlig godstransport. Af samme grund er ladet med målene 80 gange 120 cm designet til at rumme en europalle.


Ide fra Kina og Vietnam
Cykeliværksætteren dansk/norske Jochum Kirsebom er manden bag de batterifri magnetcykellygter, som han gennem 16 år har solgt gennem virksomheden Reelight. Han står også bag Copenhagen Bags, der har patent på sikre cykelindkøbsposer til at hægte på cyklers bagagebærer.


- Ideen med at placeret ladet bagpå cyklen var egentlig ligetil. Vi gør bare, som de altid har gjort i Kina, Vietman og andre lande, der anvender cyklen til godstransport. Det nye er, at vi har en meget solid og klimavenlig elcykel, der skal kunne komme sikkert frem i al slags vejr, og som skal kunne håndteres trygt i trafikken, siger Jochum Kirsebom, der står for udvikling og produktion.


Kan erstatte hver tredje varebil
Ladcykler forventes i de kommende år at komme til at overtage en stor del af den trafik i byer, som varevogne og mindre lastbiler i dag varetager - den såkaldte ’last mile’ ud til butik eller forbruger. Det skyldes stigende krav om mindre forurening og øget fokus på klimaet fra virksomheder og organisationer. 


Den europæiske cykelbrancheorganisation CIE (Cycling Industries Europe) har forsøgt at sætte tal på omfanget af skiftet fra varebiler til ladcykler. Ifølge CIE sælges der årligt to millioner varebiler i EU defineret som biler, der højst vejer 3.500 kg. 


- Af det totale antal varebiler anvendes omtrent en tredjedel til mindre job og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov, siger Kevin Mayne, der er administrerende direktør for CIE. 


Ifølge beregninger fra CIE vil der i Danmark kunne sælges 17.000 ladcykler om året.


Laster 150 kilo på europalle
At ladet på Laplandar-cyklen sidder bagpå betyder, at cyklen kan bære meget mere vægt end traditionelle cykler med lad foran. Den kan laste en europalle med last på 180 kilo. Denne godsvægt kan lade sig gøre, fordi konstruktionen er kraftig i stål og aluminium, og baghjulene er konstrueret uden eger, samt at vægten ligger på de bagerste ikke-styrende hjul. 


Ladcyklens tyngde betyder, at den er udstyret med hydrauliske skivebremser på alle tre hjul, som hurtigt og sikkert kan bringe den tunge cykel til standsning og uden samme risiko for knækkede kabler som andre cykler.


Med ladet bagpå kan cyklen samtidig anvendes til at transportere gods, der rager op, fordi højden på godset ikke begrænser førerens udsyn.


Cyklen fås fra starten med en elmotor på 250 Watt med en rækkevidde på op til 50 km på en opladning, og den kommer i tre basisudgaver. 


- Vi har fra starten en efterspørgsel efter specialtilpassede cykler, som vi kan imødekomme, fordi vi har produktion i EU og dermed nemmere kan udvikle og tilpasse designet med kunderne, siger Jochum Kirsebom.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst