Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION EFTER HØRING MED KOMMEDEN TRANSPORTKOMMISSÆR:

Global branche kræver global regulering

Mandag 18. november 2019 kl: 13:00
Af: Redaktionen

Rumæniens kandidat til posten som ny transportkommissær i EU, Adina-Ioana Vălean, kom torsdag i sidste uge gennem den obligatoriske høring i E-Parlamentet, hvor hun talte for at inddrage shipping i EU’s CO2-kvotesytem. Den udmelding får ikke opbakning fra organisationen Danske Rederier, som peger på, at søfart er en global aktivitet, der kræver globale tiltag

Under den tre timer lange høring skulle Adina-Ioana Vălean svare på spørgsmål fra EU-Parlamentets Transportudvalg og EU-Parlamentets Miljøudvalg.


Inden høringen havde Adina-Ioana Vălean svaret på skriftlige spørgsmål vedrørende sin portefølje. Her nævnte hun eksempelvis, at hun vil arbejde for at udvide EU’s CO2-kvotesytem til shippingbranchen. 


- Jeg mener, at et EU-kvotesystem for den maritime sektor er absolut nødvendigt, sagde hun under høringen torsdag.


Det var en udtalelse, som ikke faldt i god jord hos Danske Rederier.


- Helt grundlæggende, så er shipping en global branche, hvor skibsfart til og fra samt i EU kun står for omkring en 1/6 af branchens CO2-udledning. Derfor vil den klimamæssige effekt være størst ved et globalt tiltag via FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Det er derfor vigtigt, at politikerne i EU ikke stirrer sig blinde på et europæisk kvotesystem, men ser på markedsbaserede foranstaltninger, som har potentiale til at blive løftet til globalt niveau, siger Jens Valdemar Krenchel, der er sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles Repræsentation.


Ønsket om at inddrage shipping i EU’s CO2-kvotesytem er flere gange blevet nævnt af den kommende kommissionsformand, Ursula von der Leyen, der også i sit kommissionsbrev til Adina-Ioana Vălean påpeger, at en af kommissærens opgaver netop bliver at arbejde for en udvidelse af EU’s CO2-kvotesytem til den maritime sektor.


- At inddrage skibsfarten i EU’s CO2-kvotesystem giver anledning til en række bekymringer. Hvordan vil man sikre, at first movers får gevinst af deres tiltag samt at kvotehandlen ikke bliver en administrativ byrde for særligt små rederivirksomheder, siger Jens Valdemar Krenchel og fortsætter:


- Danske Rederier bakker fuldstændig op om at nedbringe CO2-udledningerne, og det kommer til at kræve nye brændstoffer og teknologier. Vi er klar til at reducere, men virkemidlet skal være rigtigt.


Der bliver allerede taget mange initiativer på globalt plan for at nedbringe shippingbranchens CO2-udledning. Landene i IMO vedtog i 2018 at shippingbranchen skal nedbringe sit CO2-udledning relativt med 40 procent i 2030 og 50 procent i 2050 absolut set. 


IMO’s Marine Environment Protection Committee har holdt møde i London i sin tekniske arbejdsgruppe for at diskutere flere regulatoriske forslag til, hvordan effektivitetsmålet for 2030 kan opnås.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst