Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
FÆRGEREDERI NOTERER:

CO2-udslippet er skåret ned med 16.000 ton i år

Torsdag 7. november 2019 kl: 12:03
Share  


Af: Redaktionen

Lørdag 9. november kan færgerederiet Forsea markere det første år med batteridrift på færgerne Tycho Brahe og Aurora, som sejler mellem Helsingør og Helsingborg. Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton. I anledning af årsdagen for batteridrift er landgangsbilletten gratis på de to batterifærger mellem klokken 10 og 15

- Vi ser med stolthed tilbage på et år, hvor vi har arbejdet målrettet med vores bæredygtighedsrejse. Hvor vi som det første selskab i regionen har foretaget en omfattende omstilling, der har bidraget til et markant forbedret luftmiljø, siger rederiets administrerende direktør Johan Röstin og fortsætter:


- Vi er stolte over, at vores arbejde har skabt så stor opmærksomhed både lokalt, nationalt og internationalt. Det motiverer os allesammen til at fortsætte vores rejse fremover med visionen om at skabe gode forbindelser udfra såvel et miljø- som et transportmæssigt perspektiv. Vi vil sætte et aftryk, der vil brede sig som positive ringe i vandet for miljøet og en levende region.


Markant reduceret CO2-udslip
ForSea er verdens første højintensive batteridrevne færgelinie. Ambitionen er løbende at mindske miljøpåvirkningen. Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton, som svarer til næsten en reduktion af ForSeas samlede CO2-udslip på 45,5 procent. Det betyder et væsentligt bedre og renere miljø - til lands og til vands. Samtidig har ForSeas el-forbrug siden starten af 2019 kommet fra bæredygtige kilder og dermed helt fossilfrit.


I 2019 har to grupper desuden arbejdet aktivt med forskellige energibesparelsesprojekter for at reducere energi-forbruget. En af grupperne, Eco-driving group, har kigget på, hvordan man kan sejle færgerne så energioptimalt som muligt. Det har reduceret energiforbruget med 5 - 10 procent. En anden gruppe har arbejdet med projekter af mere teknisk art (LED-belysning, frekvensstyring af pumper, installation af induktionsplader med mere). Det har reduceret energiforbruget med ca. 400.000 kWh.


Grøn filosofi ombord
ForSea arbejder også på andre miljøparametre for at sætte et så lille miljømæssigt aftryk som muligt. Det sker blandt andet ombord, hvor der er stor fokus på genanvendelse og høje krav til den mad, der serveres. Alle madrester transporteres til biogasanlæg for at blive til biogas eller -gødning. Og i restauranterne er menuerne så vidt muligt baseret på lokale råvarer. I foråret 2020 bliver rederiet MSC/ASC-certificerede for at kunne tilbyde fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri.


Seabin, Havrejsen og Starting Chance
Som led i sin bæredygtighedsrejse har Forsea også søsat en række sociale og miljøforbedrende projekter.

Seabin (en flydende ”støvsuger”, der opsamler skrald fra havnebassinet) er ForSeas bidrag til et bedre havnemiljø i Helsingborgs havn.

Havsresan er et projekt drevet af Lunds Universitet, Swedish Coast and Sea Center, sammen med lokale dykkerklubber i Helsingborg. Her undersøges havmiljøet i Sundet. Fx måles lydniveauet under havoverfladen.

Starting Chance er et sydafrikansk velgørenhedsprogram, som ForSea indledte samarbejde med i forbindelse med en udvidelse af vinsortimentet på færgerne. For hver solgt flaske går en del af indtægten tilbage til hjælpeorganisationen Starting Chance, som hjælper forskolebørn i udsatte områder i Sydafrika.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt
- Her er formændene for S-Rgeringens 13 klimapartnerskaber
- Fire hurtigfærger skal sejle julen ind over Kattegat
- Ro/ro-færge havde blinde passagerer om bord
- 10 nordiske havne fokuserer på en bæredygtig fremtid
- To havne langt fra hinanden vil samarbejde om bæredygtighed og miljø
- Tre lande skal vise grønt lederskab i IMO
- Søfartsorganisation gør fremskridt i klimaforhandlinger
- Global branche kræver global regulering
- Havn med mange containeraktiviteter ønsker at udvide
- Hybridfærge skal sejle med sejl - rotorsejl
- Forventningerne er blevet bekræftet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst