Hybridfærge bliver mere miljøvenlig
Mandag 21. oktober 2019 kl: 12:43
Af: RedaktionenSom den første af de i alt fire Scandlines‘ hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden er færgen »Schleswig-Holstein« blevet udstyret med fire nye thrustere. Thrusternes funktion er både at styre og at drive skibet fremad. De nye thrustere støjer mindre og giver færre vibrationer under vandet. Det bidrager til bedre levevilkår for blandt andre marsvinene i Femern Bælt. Desuden reducerer de nye thrustere CO2-udledningen fra færgen
På de gamle push-thrustere sidder propellerdrevet bagest, så vandet først skal forbi thrusteren, inden det når til selve propellerdrevet. Med de nye thrustere har Scandlines skiftet til hightech pull-thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet. På den måde reducerer Scandlines undervandsstøj og vibrationer betydeligt. En del havdyr bliver negativt påvirket af den støj, skibsfart forårsager under vandet. Derfor har både miljøorganisationer og Scandlines særligt fokus på netop undervandsstøj. På Rødby-Puttgarden ruten er det først og fremmest marsvin, det drejer sig om.
Samtidig med monteringen af de nye thrustere blev skibets skrog rundt om hver thruster ændret en smule for yderligere at optimere vandtilstrømningen til thrusterens propellerdrev. Under værftsopholdet blev en af skibets generatorer taget ud og erstattet med en større dieselgenerator på 4.950 kilowatt. Det gør det muligt at sejle på én dieselgenerator i stedet for to. Der blev også udført en række vedligeholdelsesarbejder som renovering af besætningens badefaciliteter.
I 2020 bliver thrusterne på de tre øvrige hybridfærger på Rødby-Puttgarden ruten udskiftet.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |