Gas-lastbil kommer med pakkerne
Fredag 4. oktober 2019 kl: 12:03
Af: Redaktionen
PostNord er gået i gang med at teste en ny og mere bæredygtig lastbiltrækker fra Iveco - en såkaldte Stralis NP, som kører på biogas. Testen af lastbilen skal ses som PostNords første skridt mod en mulig fremtidig transport-investering og en mere bæredygtig levering, hvor lastbiler med biogasmotorer erstatter lastbiler med dieselmotorer. PostNord fremhæver, at koncernen de seneste ti år nedbragt sin CO2-udledning med 67 procent
- Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af den klimavenlige Stralis NP et spændende input. Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark, siger Jeppe Christiansen, der er Operations Manager i PostNord Danmark.
Under testen, der kører frem til slutningen af november, vil PostNord prøve trækkeren af dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er startet i Aalborg, hvor den kører citydistribution og testes af på komprimeret CNG-biogas. Lastbilen er en såkaldt kombi-bil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder-transport til blandt andet Tyskland og Sverige, da der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.
Stralis NP fra Iveco opfylder kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor. Lastbilen har et 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.
- Vi er stolte af at være med til at bidrage til en mere bæredygtig levering, og vi glæder os meget til at samarbejde med PostNord, siger Carsten Sørensen, der er National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics A/S.
Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2-udledning med 67 procent. Det er blandt andet sket gennem et målrettet arbejde med at effektivisere lastningen af bilerne og optimere ruterne. Ved hele tiden at fokusere på at opnå høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret. De seneste 10 år har PostNord mere end halveret CO2-udledningen pr. transporteret pakke.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere pakker og øget fokus på omkostninger gav resultatforbedring hos postkoncern
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Ændret bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog er sendt i høring
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportsektor og bilindustri vil have skub i forhandlinger om vægt og dimensioner
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- Ny bekendtgørelse om dobbelttrailer-vogntog er sendt i høring
- Køle-serie bliver udvidet med to nye multitemperaturenheder
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- 780 heste har to aksler at trække på
- Fire-akslet tip-trailer har fået lidt ekstra
- Politiet har anholdt bagmænd og bude anholdt i sag om narkosalg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |