Forsøg med selvkørende bus i Aalborg er rykket tættere på
Fredag 23. august 2019 kl: 09:17
Af: RedaktionenVejdirektoratet har sendt et udkast til bekendtgørelse om Aalborg Kommunes forsøg med en selvkørende shuttlebus i offentlig høring. Det er første gang, et forsøg med et selvkørende transportkøretøj når så langt herhjemme. Dermed er muligheden for at køre med en selvkørende bus i Aalborg-området er rykket tættere på
- Den offentlige høring er en vigtig milepæl i bestræbelserne på at få godkendelse til at køre med en selvkørende bil eller bus, siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet.
- Det viser, at der er god fremdrift i Aalborg Kommunes forsøg.”
Helt konkret går kommunens forsøg ud på at lade en selvkørende shuttlebus køre i Aalborg Øst-området på Astrup og Jerupstien.
Rådmand Hans Henrik Henriksen (S) i By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune hilser det nye fremskridt i processen velkommen.
- Vi er rigtig glade for, at vi nu er kommet et skridt tættere på at få selvkørende busser ud at køre på Astrupstien i Aalborg Øst. Det har vi arbejdet på i lang tid og både vi, hos Aalborg Kommune, og beboerne i Aalborg Øst ser meget frem til at kunne forbedre den interne mobilitet i området med denne nye teknologi, siger han.
At bekendtgørelsen sendes i høring betyder, at de relevante myndigheder - herunder Færdselsstyrelsen, Rigspolitiet og Vejdirektoratet - er færdige med den indledende behandling af ansøgningen, og at offentligheden har fire uger til at give bemærkninger til bekendtgørelsen. Herefter vil sagen blive forelagt Folketingets Transport- og Boligudvalg.
- Vi er rigtig glade for, at vi nu er kommet et skridt tættere på at få selvkørende busser ud at køre på Astrupstien i Aalborg Øst. Det har vi arbejdet på i lang tid og både vi, hos Aalborg Kommune, og beboerne i Aalborg Øst ser meget frem til at kunne forbedre den interne mobilitet i området med denne nye teknologi, siger han.
At bekendtgørelsen sendes i høring betyder, at de relevante myndigheder - herunder Færdselsstyrelsen, Rigspolitiet og Vejdirektoratet - er færdige med den indledende behandling af ansøgningen, og at offentligheden har fire uger til at give bemærkninger til bekendtgørelsen. Herefter vil sagen blive forelagt Folketingets Transport- og Boligudvalg.
Afhængigt af hvilke bemærkninger, der kommer ind i høringsperioden og den efterfølgende politiske behandling, er det første forsøg med selvkørende biler på offentlig vej rykket væsentligt tættere på at være en realitet.
Bekendtgørelsen om forsøget er sendt i høring på Høringsportalen og kan ses her:
Interesserede kan se en ærmere beskrivelse af forsøget her:
Interesserede kan se en ærmere beskrivelse af forsøget her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Chauffør i taxi blev sigtet for at krænke kvindelig passager
- Brug en aktivitetserklæring til tilbageregistrering af takografdata
- Togselskab bakker op om sigtet medarbejder
- Lokaltog kører igen i Nordsjælland
- Letbanen i Odense har genoptaget driften i fuldt omfang
- Transportministeren har fundet penge til busruter
- Tog-værksted til nye el-tog er færdigt
- Politiet har sigtet to personer efter togulykke på Gribskovbanen
- Politiet får flere fartsynder fra udlandet til at betale bøder
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




