Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Sæt sejlene

Mandag 19. august 2019 kl: 11:48
Share  


Af: Redaktionen

I sidste uge kunne færgerederiet Scanidlines fortælle omverdenen, at rederiet vil sætte sejl på en af sine hybridfærger. Der er tale om et særligt system, hvor vindenergi overføres til skibets system, når den rammer et rotor-system, der udnytter den såkaldte Magnus-effekt

Danske rederier investerer i stigende grad i teknologi, som kan udnytte vinden til fremdrift af skibene, begrænse forbruget af fossile brændstoffer og dermed reducere CO2-udledningen. Når vinden står rigtigt, er der med det rette udstyr potentiale for store besparelser.


- Det er positivt, at de danske rederier også på dette område er blandt branchens first-movers, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i organisationen Danske Rederier.


Scandlines meddelte i sidste uge, at rederiet har besluttet at installere et rotorsejl om bord på hybridfærgen »Copenhagen« og Mærsk Tankers har installeret to rotorsejl på tankskibet »Maersk Pelican«.


- At bruge vinden som fremdrift - og derved trække på de erfaringer, som søfolk har gjort sig over tusinder af år - er en af de mange innovative ideer, som de danske rederier arbejder med for at reducere deres CO2-udledning, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.


Sætter alle sejl
Rotorsejlet udnytter eksempelvis den såkaldte Magnus-effekt til at drive skibet fremad. Som et almindeligt sejl skaber rotorsejlet over- og undertryk omkring sejlet. Det trækker skibet fremad, og derfor bruger skibet mindre kraft fra motoren. Det reducerer brændstofforbruget, og dermed bliver skibets CO2-udledning også reduceret.


Rotorsejlet har den største effekt, når vinden kommer ind fra siden på skibet (tværs og foran for tværs). Derfor er det oplagt at sætte sejl på Scandlines-ruten mellem Gedser og Rostock, da vindretningen overvejende er fra vest. Scandlines forventer at kunne begrænse CO2-udledningen med fire-fem procent som følge af installationen.


- Vi har brug for alle gode ideer for at de ambitiøse mål, vi har sat for at reducere udledningen af CO2 fra færge- og skibsfart. Det kræver simpelthen, at vi tænker ud af boksen og for mig at se, er der ingen tvivl om, at brug af forskellige typer sejl vil blive mere udbredt i handelsflåden, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.


Rotorsejlet har været kendt siden 1930’erne, men først nu er materialerne til rotorerne blevet så lette og stærke, at rotorsejlet er relevant for moderne skibsfart. Desuden kan moderne computerstyring af rotorsejlet sikre at vinden udnyttes optimalt.


Der har i andre lande tidligere været lavet forsøg med at bruge dragelignende sejl til at hjælpe med at trække handelsskibene over oceanerne. Teknikken var dog ikke tilstrækkeligt færdigt udviklet dengang. Derfor viste det sig ikke at være kommercielt interessant på daværende tidspunkt.


Interesserede kan læse mere om rotorsejlet på Scandlines færge her:

Hybrid-færge sætter sejl

Interesserede kan se mere om Magnus-effekten i denne video:







Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rekordmange skibe hejser Dannebrog
- Værft i Skagen er i finalen om at bygge nyt kontrolskib
- Danske Rederier vil have flere kvinder om bord
- Færgehavn er den største havn målt på fisk
- Transport- og logistikvirksomhed henter 315 millioner euro i kapitalindskud
- Ny trængselsanalyse understreger behovet for at bruge søvejen mere
- Inspektionsfartøj har fået ny ejer fra Norge
- Sydvestjysk shipping-koncern åbner kontor i Guyana
- Containervæksten har været på 25 procent over tre år
- Svensk rederikoncern udflager selskab til Danmark
- Skånsk havn nåede nye ro/ro-højder
- Rederi suspenderer ro/ro-forbindelse

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst