Flere lastbiler og busser bliver vinket ind til vejsidesyn
Onsdag 10. juli 2019 kl: 08:25
Af: RedaktionenFærdselsstyrelsen har skærpet kontrollen med tunge køretøjer på vejene. Det sker på baggrund af et EU-direktiv, der trådte i kraft 20. maj sidste år. Direktivet fastsætter eksempelvis nye krav til antallet af vejsidesyn. Det betyder, at Færdselsstyrelsen i samarbejde med politiet årligt har en målsætning om at kontrollere omkring 5.000 danske og udenlandske køretøjer
Formålet med vejsidesyn af erhvervskøretøjer er at kontrollere, at køretøjerne er i en teknisk sikker og miljømæssig acceptabel tilstand - både for færdselssikkerheden og miljøet. Vejsidesynet er dermed et supplement til det periodiske syn.
Selvom køretøjerne skal synes hvert år, er det ikke tilstrækkeligt, at køretøjerne kun vedligeholdes og repareres i forbindelse med det årlige syn. Erhvervskøretøjer kører ofte mange kilometer om året, og det er derfor vigtigt, at køretøjerne løbende vedligeholdes.
De mest forekommende fejl ved vejsidesyn er for eksempel fejl på køretøjers bremser og dæk samt lysende kontrollamper, der indikerer fejl ved for eksempel motorstyring eller ABS-bremser.
I lastbiler er der derudover ofte eftermonteret udstyr som eksempelvis hylder på instrumentbrættet eller vindafvisere, der forringer udsynet gennem forruden eller de forreste sideruder. Andre fejl ved lastbiler kan være, at der er eftermonteret flere lygter end tilladt.
I busser ses der ofte fejl i forbindelse med nødudgange. Det kan være manglende mærkning af nødudgange, at der mangler værktøj i forbindelse med nødudgangen, eller at dørene ikke kan nødåbnes, fordi betjeningsanordningen ikke virker.
Føreren kan som hidtil blive frakendt førerretten, hvis det vurderes, at fejl og mangler er af sikkerhedskritisk karakter, og at væsentlige hensyn til færdselssikkerheden er tilsidesat. Derudover bliver bødeniveauet hævet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer fra 1. januar 2020.
Færdselsstyrelsen fremhæver, at der på grund af de flere vejsidesyn kan være en god økonomi i at sikre, at køretøjet er godt vedligeholdt. Foruden at risikere en bøde, hvis et køretøj ikke er i orden, kan det have betydelige økonomiske omkostninger for den enkelte vognmand, hvis et køretøj skal tages ud af drift, fordi det er blevet indkaldt til syn eller har fået køreforbud ved et vejsidesyn.
Interesserede kan se mere om Færdselsstyrelsen’s vejsidesyn her:
De mest forekommende fejl ved vejsidesyn er for eksempel fejl på køretøjers bremser og dæk samt lysende kontrollamper, der indikerer fejl ved for eksempel motorstyring eller ABS-bremser.
I lastbiler er der derudover ofte eftermonteret udstyr som eksempelvis hylder på instrumentbrættet eller vindafvisere, der forringer udsynet gennem forruden eller de forreste sideruder. Andre fejl ved lastbiler kan være, at der er eftermonteret flere lygter end tilladt.
I busser ses der ofte fejl i forbindelse med nødudgange. Det kan være manglende mærkning af nødudgange, at der mangler værktøj i forbindelse med nødudgangen, eller at dørene ikke kan nødåbnes, fordi betjeningsanordningen ikke virker.
Føreren kan som hidtil blive frakendt førerretten, hvis det vurderes, at fejl og mangler er af sikkerhedskritisk karakter, og at væsentlige hensyn til færdselssikkerheden er tilsidesat. Derudover bliver bødeniveauet hævet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer fra 1. januar 2020.
Færdselsstyrelsen fremhæver, at der på grund af de flere vejsidesyn kan være en god økonomi i at sikre, at køretøjet er godt vedligeholdt. Foruden at risikere en bøde, hvis et køretøj ikke er i orden, kan det have betydelige økonomiske omkostninger for den enkelte vognmand, hvis et køretøj skal tages ud af drift, fordi det er blevet indkaldt til syn eller har fået køreforbud ved et vejsidesyn.
Interesserede kan se mere om Færdselsstyrelsen’s vejsidesyn her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller
- Aarhus Kommune vil nedlægge letbanestop med få passagerer
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Hvordan binder vi Danmark bedre sammen?
- Fjernbusterminal åbner i København 6. juni
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |