Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM NYE SMARTE TACHOGRAFER:

Det går for langsomt

Tirsdag 4. juni 2019 kl: 14:05
Af: Redaktionen

Vognmandsorganisationen DTL er utilfreds med tempoet, når det gælder om at få gjort klar til de nye smarte tachografer, der snart skal sidde i nye lastbiler. Det langsomme tempo får DTL til at argumentere for en dispensationsordning, så vognmænd ikke risikere at komme i en situation, hvor de ikke kan få en lastbil indregistreret på grund af forsinkelser

- Det vil være DTL’s holdning, at der findes en model med en dispensationsordning, indtil myndighederne er på plads, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i vognmandsorganisationen, der har omkring 2.000 vognmandsvirksomheder i medlemskredsen.


DTL mener, at de danske myndigheder skal skele til Norge, hvor det norske Vegvesen har givet en dispensation i forhold til tachograf-generation to - smart-takograferne. I Norge har man erkendt, at man ikke når i mål inden sommer, så man har givet dispensation og gjort det muligt at lade lastbiler køre med smart-takograferne, selv om de ikke er kalibreret ved godkendte værksteder.


Problemstillingen er, at de såkaldte nye smart-takografkort skulle have været ude hos værkstederne fra 15 marts i år. Altså tre måneder før, at nye lastbiler, der tages i brug, skal være monteret med Smart-takograf. I dag, hvor der er knap to uger til deadline, mangler værkstederne stadig kortene, hvilket betyder, at lastbiler, der bliver leveret fra fabrikkerne med nye smart-takografer, får dem udskiftet med de hidtidige digitale takografer - ellers kan de ikke registreres og komme i drift. 


DTL kalder situationen for grotesk og peger på, at der kommer en regning, som DTL Danske Vognmænd frygter vil havne hos vognmændene.


Det er Rigspolitiet, som er ansvarlig for udstedelse af tachografkort, mens Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de autoriserede værksteder.


- Jeg synes, at myndighederne har nølet i sagen, og hverken informeret eller holdt implementeringen på sporet. Særligt for vognmænd med meget store flåder vil det være ekstremt omkostningstungt uden en dispensationsordning, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Smart-takografen bliver et meget vigtigt arbejdsredskab for både vognmænd, chauffører og myndigheder, og det indgår som et centralt ben i de både praktiske og myndighedskontrollerende tiltag, der følger af politisk pres i Vejpakkerne. 


Han håber, at der snart kommer nogle klare svar fra Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om perspektiverne og det videre arbejde med at få smart-takograferne i drift. 


- Jeg vil stærkt opfordre til at mere flydende kommunikation og til klare og realistiske målsætninger for processen samt en dispensationsordning, indtil systemet er ordentligt oppe at køre. Ellers tager man vognmænd og chauffører som gidsler, siger Erik Østergaard.


Det norske Vegvesen har været i kontakt med de svenske myndigheder, som oplyser at norske lastbiler vil have mulighed for at få kalibreret deres smart-takografer i Sverige, om nødvendigt. Efter DTL’s opfattelse bør de danske myndigheder bør sikre sig lignende muligheder for danske vognmænd.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst