Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
ARBEJDSGIVER KOMMENTERER AFTALE MELLEM DA OG FH:

- Aftalen er et vigtigt skridt efter Kurt Beier-sagen

Tirsdag 9. april 2019 kl: 11:35
Share  


Af: Redaktionen

Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening er efter flere måneders forhandlinger nået til enighed om en aftale, som skal sikre ordnende forhold for chauffører, der kører cabotage-kørsel og vejdelen af kombinerede transporter i Danmark. Organisationerne har afleveret forslaget til beskæftigelsesministeren. Lars William Wesch, der er branchedirektør i arbejdsgiverorganisationen ATL under DI kommenterer aftalen


Aftalen er en direkte udløber af Kurt Beier-sagen. Som bekendt havde virksomheden indlogeret et større antal filippinske chauffører under kummerlige forhold i en containerlejr i Padborg. De fik samtidig en meget lav timeløn.

Sagen rystede politikerne, og den har gjort stor skade på transportbranchen. I november meldte et enigt Folketing klart ud, at lignende sager skulle undgås i fremtiden. Derfor nedsatte regeringen et udvalg med deltagelse af hovedorganisationerne FH, DA og transportbranchens organisationer. Hovedorganisationerne på arbejdsmarkedet fik her til opgave at komme med forslag til en løsning.

DA og FH foreslår nu, at man ændrer godskørselslovens regler om løn- og ansættelsesforhold for at fjerne den usikkerhed, som har eksisteret siden en højesteretsdom fra 2015. Det vil sige, at man skal have en repræsentativ overenskomst for at få tilladelse til at køre godskørsel. Det opfordrede arbejdsmarkedets parter allerede til ved overenskomstfornyelsen i 2017.

I aftalen er også et forslag om at ændre udstationeringsloven. Det skal sikre, at udenlandske vognmænd aflønner deres chauffører med en løn, der svarer til den danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Der skal altså fastsættes en mindsteløn, som de udenlandske vognmænd skal betale.
 
Aftalen er begrænset til cabotage-kørsel samt vejdelen af de kombinerede transporter. Det betyder, at internationale transporter, herunder transitkørsel igennem Danmark, ikke bliver omfattet.
 
Hvis politikerne fører aftalen ud i livet - hvad vi selvfølgelig forventer - vil det være et vigtigt skridt mod ordnede forhold for godstransporten i Danmark. Det er vi alle bedst tjent med på lang sigt.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Containerrederi vælger Malmö som anløbshavn på ny rute
- EU har vedtaget strengere regler for CO2-emissioner fra biler og varevogne.
- Palfinger styrker organisationen i Danmark
- Roskilde-virksomhed slukker tørsten med to nye lastbiler
- Tre litauiske mænd er anholdt for cykeltyverier
- Fynsk vognmand kører ud med ny og gammel
- Ændrede regler for særtransport er sendt i høring
- Vejdirektoratet dæmper støjen fra motorvejen ved Silkeborg
- Havne-selskab leverer et tilfredsstillende årsresultat
- Tre mænd er idømt fængselstraffe for omfattende narkosmugling
- Transportorganisationen ITD har set på EU-Parlamentets mening om vejpakken
- Kolding Kommune klarer containerne med kroghejs

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst