Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-politikere vil hæve transportbudget betragteligt

Fredag 14. december 2018 kl: 10:36
Af: Redaktionen

EU-Parlamentets komite for Transport & Turisme og komite for Industri har i fællesskab besluttet at arbejde videre med planer om, at EU’s samlede transportbudget skal stige med syv milliarder euro til samlet 33 milliarder euro. Det svarer til omkring 250 milliarder kroner

De flere penge til EU’s transportbudget skal - hvis de bliver endeligt bevilliget - investeres både i forbindelser over land og over vand.


Det er sød musik for eksempelvis brancheorganisationen Danske Havne og det internationale The European Sea Port Organisation (ESPO).


ESPO er særligt tilfredse med anerkendelsen af potentialet i havneprojekter på tværs af grænser. Havneprojekter, der bliver udført i ét medlemsland, kan nemlig også have en substantiel effekt på grænseoverskridende aktivitet ved at fremme forbindelserne via søvejene eller i oplandet, så det rækker ud over grænserne for et enkelte medlemsland.


Danske Havne fremhæver, at EU-Kommissionen i oplægget til EU’s budget for første gang inkluderer en pengesum øremærket til militær mobilitet. ESPO glæder sig desuden over et nyt og bredere fokus fra hidtil kun at omfatte muliggørelsen af flytbare militærtropper og -udstyr til også at inkludere investeringer i it-sikkerhed.


- Vi vil gerne takke Transportkomiteen for at opnå et kompromis, der klart styrker EU-Kommissionens forslag både i forhold til transportbudget, men også i forhold til prioriteter. EU-Parlamentet anerkender tydeligt vigtigheden af at styrke forbindelserne på tværs af grænser - ikke kun på land men også på den maritime side, siger ESPO’s generalsekretær Isabelle Ryckbost og fortsætter:


- Vi håber, at der kan findes en løsning, som giver den nødvendige betydning til ’de blå motorveje’, som vi jo koncentrerer os om. De seneste tre år har det kun været fire procent af budgettet, der er blevet brugt på havneprojekter, selvom 95 procent af verdenshandlen går over hav, og at 70 procent af al togfragt kommer fra havnene.


ESPO mener, at de europæiske havne skal ses og opfattes som et strategisk link mellem vandbåren og landbaseret transport, og at de er fundamentalt vigtige for forbindelsen både i Europa og videre til tredjepartslande.


EU-Parlamentet skal tage samlet stilling til budgetforøgelsen på plenarmødet i december, og derefter går forhandlingerne mellem EU’s ministerråd og EU-Parlamentet i gang.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst