DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
Fredag 16. november 2018 kl: 11:02
Af: RedaktionenBranchedirektør i DI Transport, Michael Svane, kommenterer beslutninger i Vejle og Kolding om at udvikle byernes havne med boliger med mere i takt med, at lejekontrakter med havnenes virksomheder udløber
I denne uge fik vi nyheden om, at erhvervshavnene i Kolding og Vejle er på vej mod afvikling. I de to kommuner har man nu blandt andet med nye ejerstrategier ikke kun sat udløbsdato på erhvervshavnen, men også efterladt en række private virksomheder på havnene med økonomiske hovedsmerter.
Budskabet er, at de private havnevirksomheder, som gennem år og dag har skaffet omsætning, arbejdspladser til havnene og kommunerne, nu ikke længere er ønskede. Virksomhederne er ramt af et granatchok og det med god grund.
Til gengæld rykker projektmagere og ejendomsudviklere ind med højstemte planer om boliger i maritime omgivelser. Og den slags planer kan selv den bedste byrådspolitiker have svært ved at stå i mod.
Men, når velfungerende erhvervshavne lægges ned, så gør man alvorlig skade på det erhvervsliv, som er grundlaget for beskæftigelse, velstand og dermed velfærd i hele landet.
Vi må på det kraftigste advare mod at ofre erhvervshavnene, og vi kommer til at kæmpe indædt mod planerne i begge kommuner.
At nedlægge betydende erhvervshavne er afvikling og ikke udvikling.
I tider med nødvendige høje ambitioner om grøn omstilling og en forstærket klimaindsats er det helt ubegribeligt.
Michael Svane
Branchedirektør
DI Transport
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




