Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling

Fredag 16. november 2018 kl: 11:02
Share  


Af: Redaktionen

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, kommenterer beslutninger i Vejle og Kolding om at udvikle byernes havne med boliger med mere i takt med, at lejekontrakter med havnenes virksomheder udløber


I denne uge fik vi nyheden om, at erhvervshavnene i Kolding og Vejle er på vej mod afvikling. I de to kommuner har man nu blandt andet med nye ejerstrategier ikke kun sat udløbsdato på erhvervshavnen, men også efterladt en række private virksomheder på havnene med økonomiske hovedsmerter. 

Budskabet er, at de private havnevirksomheder, som gennem år og dag har skaffet omsætning, arbejdspladser til havnene og kommunerne, nu ikke længere er ønskede. Virksomhederne er ramt af et granatchok og det med god grund.
 
Til gengæld rykker projektmagere og ejendomsudviklere ind med højstemte planer om boliger i maritime omgivelser. Og den slags planer kan selv den bedste byrådspolitiker have svært ved at stå i mod.
 
Men, når velfungerende erhvervshavne lægges ned, så gør man alvorlig skade på det erhvervsliv, som er grundlaget for beskæftigelse, velstand og dermed velfærd i hele landet.
 
Vi må på det kraftigste advare mod at ofre erhvervshavnene, og vi kommer til at kæmpe indædt mod planerne i begge kommuner.
 
At nedlægge betydende erhvervshavne er afvikling og ikke udvikling.


I tider med nødvendige høje ambitioner om grøn omstilling og en forstærket klimaindsats er det helt ubegribeligt.



Michael Svane

Branchedirektør

DI Transport






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter
- To-tre-akslede ud af ni biler er kommet ud på vejene
- To unge rollemodeller blev prist med pris
- Der er behov for massive investeringer i infrastruktur
- - Det er et skridt i den helt forkerte retning
- Tiden er løbet fra et fuldstændig grænseløst Europa
- Sværlasttraileren kan blive næsten dobbelt så lang
- Det er tilfredsstillende, men ikke prangende

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst