Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbiler skal selv køre i containerterminal - og på motorvej

Onsdag 3. oktober 2018 kl: 17:04
Af: Jesper Christensen

Et samarbejde mellem Volkswagen AG og Hamburg Stad betyder, at VW-selskabet MAN Truck & Bus og Hamburg Hafen & Logistik (HHLA) skal teste automatiserede og selvkørende lastbiler i de kommende to år

Testen - Hamburg TruckPilot - skal gennemføres i HHLA’s containerterminal samt på en 70 kilometer lang strækning af motorvej A7. Der er tale om et innovativt forsknings- og testprojekt, der skal udvikle automatiske og selvkørende transportløsninger.


Målet er at indsamle tekniske data og indarbejde selvkørende lastbiler i helautomatiserede containerhåndteringsprocesser i Hamburger Hafen.


Projektet er inddelt i tre faser, hvoraf den indledende fase, der allerede er i gang og ventes afsluttet sidst på året, omfatter to prototypelastbiler, der er udrustet med elektriske automatiseringssystemer. Lastbilerne kører helt automatiseret på Motorvej A7 og håndterer losning og lastning på containerterminalen i Hamburg helt autonomt.


Den anden fase er planlagt til en periode fra januar til juni 2019. Denne fase dækker teknisk udvikling af systemet på MAN’s testbaner i München. Den tredje og sidste fase, der vil blive gennemført i en periode mellem juli og december 2020, vil blive baseret på resultaterne fra de to første faser Lastbilerne skal ud og testes i virkeligheden i en kundes dagligdag. En uddannet sikkerhedskører vil hele tiden være på plads i lastbilerne for at overvåge de automatiske systemer og vil kunne gribe ind, hvis der skulle opstå situationer, hvor det er påkrævet.


Ifølge MAN vil der komme automatiserede køresituationer, som kan aflaste og støtte chaufføren. Han vil eksempelvis kunne hvile eller gennemgå dokumenter, mens lastbiler selv holder sig på vejen og finder vej. Selvkørende lastbiler ventes også at kunne bidrage til øget trafiksikkerhed.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst