Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Broen mellem Danmark og Sverige har forbedret resultatet

Onsdag 15. august 2018 kl: 00:27
Af: Redaktionen

Trafikken på Øresundsbron steg i første halvår 2018 med 0,5 procent. Trods fremgangen er Øresundsbron’s andel af trafikken over Øresund faldet fra 82 procent i første halvår sidste år til 81,1 procent i første halvdel af i år. På den økonomiske side har Øresundsbroen i forhold til første halvår sidste år gennem effektivisering og god omkostningsstyring forbedret resultat før renter. Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 535 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 69 millioner kroner


De seneste år er trafikken på Øresundsbron steget - og stigningen er fortsat i første halvår i år. Samlet set er motorvejstrafikken steget med 0,5 procent til 19.734 køretøjer per døgn sammenlignet med samme periode sidste år.


Størst fremgang viste fritidstrafikken med BroPas, som er steget med 4,8 procent, svarende til 282 biler per døgn, og andelen af danske kunder er steget. Dette skyldes blandt andet den lave svenske valutakurs, som gør det særlig fordelagtigt for danskere at handle i Sverige.


Pendlertrafikken er faldet med 5,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Nedgangen skyldes hovedsageligt, at transportøransvaret blev ophævet i maj 2017, og dermed har påvirket tallene for de første fire måneder af sammenligningsperioden, samt at der nu er flere togafgange over Øresund per time.


Fragttrafikken er fortsat steget med 3,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år, svarende til 47 lastbiler i døgnet. Dermed er Øresundsbron med 51,7 procent af lastbilstrafikken førende på fragtmarkedet over Øresund i første halvår 2018, selvom markedsandelen er blevet mindre.


Driftsomkostningerne er faldet lidt i forhold til samme periode sidste år. Driftsresultatet blev et overskud på 651 millioner kroner, hvilket er en forbedring med 13 millioner kroner.


Den rentebærende nettogæld steg med 160 millioner kroner til 12,9 milliarder kroner i forhold til 1. halvår 2017. Stigningen skyldes primært, at Øresundsbro Konsortiet fra 2018 er begyndt at betale udbytte til ejerselskaberne A/S Øresund og SVEDAB AB. Samlet er renteomkostningerne faldet med 57 millioner kroner til 116 millioner kroner. Faldet kan primært tilskrives den lavere inflation i 2018.


Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 535 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 69 millioner kroner. Resultatet er påvirket af den lave svenske valutakurs.


Konsortiet har tidligere informeret om, at HH Ferries med flere har indgivet klager til EU-Kommissionen med påstand om, at de dansk/svenske statsgarantier for Konsortiets lån med videre er ulovlige i henhold til EU´s statsstøtteregler. I oktober 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at garantierne er omfattet af statsstøttereglerne, men at de er i overensstemmelse med disse regler. HH Ferries med flere indbragte dette for EU Retten, som har meddelt, at en afgørelse vil foreligge 19. september i år.


Hovedposter i perioden (millioner kroner):


Jan – jun. 2018

Jan – jun. 2017

Udvikling

Indtægter vej

653

644

9

Indtægter jernbane

252

251

1

Øvrige indtægter

10

11

-1

Indtægter i alt

915

906

9

Driftsomkostninger

-125

-129

4

Andre driftsomkostninger

-2

-1

-1

Afskrivninger

-137

-138

1

Resultat af primær drift

651

638

13

Finansielle poster

-116

-172

56

Resultat før værdireguleringer

535

466

69

Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*

68

377


Værdiregulering, valutakurseffekt netto*

57

9


Periodens resultat

660

852





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst