Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM NY SÆRTRANSPORTBEKENDTGØRELSE:

Den får dramatiske konsekvenser

Fredag 9. marts 2018 kl: 11:18
Share  


Af: Redaktionen

Vognmandsorganisationen DTL og erfagruppen DTL Kran Blok Erfa har i flere år søgt at få ændret særtransportbekendtgørelsens formulering om ”nødvendiggør” tilbage til ”medfører”. Men indtil videre er det ikke lykkedes. Nu frygter DTL store problemer med politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne, efter at Rigspolitiet har udsendt retningslinjer til de to tilladelseskontorer i Greve og Padborg

De nye retningslinier vil efter DTL’s vurdering få dramatiske konsekvenser i form af mangedobling af antallet af transporter af visse vindmølleelementer, og for eksempel stålplader, rionet og spær til bygge- og anlægsvirksomhed. Det var også meldingen fra transportorganisationen ITD tidligere på ugen.


- De nye regler rummer en række problemer og risikerer at sætte rigtig megen vækst og aktivitet i stå, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.


Han peger på, at kravene til transporterne vil kræve store investeringer af vognmændene. 


- Det er selvfølgelig kun rimeligt, hvis man er 100 procent sikker på reglerne. Men selv med de store investeringer i nyt materiel, vil det give en periode med forsinkelser på en lang, lang række transporter. Politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne skaber simpelthen en flaskehalsproblematik, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Reglerne vil reelt også betyde, at der skal gennemføres langt flere kørsler for at få det samme gods igennem. Det er jo formelt set en fordel for vognmand og chauffør, som får mere arbejde. Men det vil øge udgifterne for transportdelen betragteligt.


Også formand for styregruppen hos DTL Kran Blok Erfa, Michael B. P. Mangelsen, forventer store problemer.


- Politiets pludselige nyfortolkning af særtransportbekendtgørelsens ændrede formulering fra ”medfører” til ”nødvendiggør” fra 2007, betyder, at der fremadrettet vil ske en væsentlig forøgelse af antallet af særtransporter, øget belastning af vejnettet og ikke mindst en øget belastning af miljøet, siger han og fortsætter:


- Da det ikke vil have nogen positiv påvirkning af trafiksikkerheden, vil jeg på alle måder henstille til, at der i Særtransportbekendtgørelsens paragraf 16 ændres tilbage til den oprindelige formulering ”medfører” i stedet for den aktuelle formulering ”nødvendiggør” og på den måde, gøre det muligt for Rigspolitiets særtransportkontorers dygtige medarbejdere at vurdere og afgøre, hvorvidt en transport skal/må køres på den ene eller anden måde, så vi i fremtiden ikke skal møde for eksempel 20 biler med hver ét træspær til et parcelhus, men som al samfundsmæssig fornuft taler for - at foretage transporten med én bil, der leverer 20 spær. Transporterne, der vil blive berørt og forøget i antal findes i helt utrolig mange afskygninger, for hvilke det på ingen måde giver mening ikke at køre dem samlet, som det hidtil har været accepteret. Vi håber på en snarlig dialog med de afgørende myndigheder og forhåbentlig en hurtig ændring af denne fortolkning.


DTL har taget kontakt til Færdselsstyrelsen om sagen, og udfordringen blev vendt med Rigspolitiet på et møde onsdag i denne uge. DTL drøfter desuden problemet med andre berørte - blandt andet Dansk Byggeri.


DTL vurderer, at der på kort sigt bliver vanskeligheder med leveringer og betydelige forøgelser af omkostninger og logistiske problemer med op til 10 gange flere lastbiler pr. byggeplads for de berørte produkter.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen går i gang på dansk side
- Transportorgansation opsiger associeringsaftale med vognmandsforening
- Tyve kigger ind i lastbiler - og politiet kan kigge med
- Kåringer på Transport 2019
- Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører
- TUR tager fat i AMU-udbuddet
- Tre finalister er klar til at dyste om titlen som Årets Transportvirksomhed 2019
- Årets Chauffør 2019 brænder for trafiksikkerheden
- Transportmessen trak transportfolk til
- EU-Parlamentet stemmer og EU-Kommissionens vejpakke
- Lastbilchauffør slap uskadt
- Tre mænd er dømt i større sag om hash-smugling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst