Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kinesiske elbusser skal køre på ni buslinier i Roskilde

Torsdag 1. marts 2018 kl: 19:57
Af: Redaktionen

Roskilde bliver den første kommune i Danmark, hvor de kommunale busser har el-motorer og batterier. På et møde i byrådet i Roskilde besluttede et politisk flertal, at lade alle interne kommunale buslinjer skulle være elektriske- Busoperatøren Umove investerer i depotanlæg, hvor i alt 20 busser kan få strøm på batterierne

Kinesiske elbusser skal køre på ni buslinier i Roskilde
Yutong-busser i Kina. Busproducenten skal levere 20 el-busser til Roskilde inklusiv opladningssystem.
Roskilde Kommune indsætter de elektriske busser i samarbejde med Trafikselskabet Movia på alle ni kommunale buslinjer, som kommunen har fuld beslutningsret over. 


Det gælder de meget benyttede bybusser 201A og 202A samt linjerne 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212. Tilsammen omfatter kører busserne med omkring 2,8 millioner passagerer årligt. Elbusserne kommer ud at køre fra april 2019. Borgmester Joy Mogensen glæder sig over, at Roskilde Kommune har lagt sig forrest i den grønne omstilling af kollektiv transport.


- Jeg er meget tilfreds med, at Roskilde Byråd med beslutningen om, at alle bybusser skal køre på el, kan yde et bidrag til at bremse de klimaforandringer, som kommunen har haft tæt inde på livet i form af en række oversvømmelser. Nogen skal gå forrest i omstillingen til grøn kollektiv transport, og jeg er glad for, at vi kan gøre det her i Roskilde, siger Joy Mogensen (S).


Formand for kommunens Klima- og Miljøudvalg, Karim Friis Arfaoui (S), hæfter sig ved, at elbusser ikke udleder nogen lokal luftforurening (NOx og partikler). Og med el-motorerne er der ikke nogen lokal udledning af CO2. 


- Det betyder, at kommunen vil spare udledningen af 1.400 ton CO2 årligt. Det svarer til, at der pludselig kørte 470 flere elbiler rundt på vejene - de kunne hver køre 20.000 km om året - vel at mærke indenfor Roskilde Kommunes grænser, siger Karim Friis Arfaoui.


De elekriske busser støjer også mindre, end tilsvarende dieselbusser, hvilket især ville kunne mærkes i de tætte byområder i Roskilde bymidte.


Administrerende direktør for Movia, Dorthe Nøhr Pedersen, ser Roskilde Kommune som ”first mover”, der vil skubbe på en udvikling, som hun mener med sikkerhed vil brede sig til resten af Movias område - og resten af landet.


- Movia har sammen med kommunerne og regionerne aftalt et fælles mål om, at busdriften skal være fossilfri i 2030. Så vi er meget tilfredse med, at Roskilde Kommune nu går forrest og kan inspirere andre kommuner til at leve op til de fælles klima- og miljømål, siger Dorthe Nøhr Pedersen.


Det er firmaet Umove Øst, der har vundet udbuddet for el-busser i Roskilde Kommune. Administrerende direktør for Umove, Johnny B. Hansen, oplyser, at busserne i Roskilde vil komme fra verdens største busproducent - kinesiske Yutong -  der har mange års erfaring med elbusser producerer i alt 300 busser i døgnet. 


Det bliver også den kinesiske producent, der skal levere udstyret til at oplade busserne og stå for servicen af de i alt 20 elbusser. Det kommer til at ske fra et helt nyt garageanlæg, som Umove vil bygge i Marbjerg ved Trekroner.


Movia er i gang med at forberede næste udbud, hvor trafikselskabet også forventer at se el på linje 2A og 18 i København og Frederiksberg, ligesom også Ballerup og Egedal forventes at indføre elbusser på tre buslinjer i forbindelse med udbuddet.


Fakta om el-busser
  • Den oplevede støj fra en elbus er mindre end halvdelen af støjen fra en dieselbus
  • I Roskilde Kommune overgår 1,3 millioner kørte kilometer om året fra diesel til el
  • Elbusser i kommunen sparer udledningen af 1.400 ton CO2
  • Udgiften for kommunen for at skifte til el er tæt på 0 kroner
  • Movia modtager støtte fra EU’s ELENA facilitet (under Horizon 2020 programmet) til at forberede omstilling af busser og havnebusser til el drift. 

Hvis busserne får deres el fra vind- eller solenergi er der ingen CO2-udledning.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst