Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

PostNord kører bedre - med flere pakker, færre breve og med mindre røde tal

Fredag 9. februar 2018 kl: 10:44
Share  


Af: Redaktionen

I 2017 har PostNord fået mere styr på sin drift. Hvor driftsresultatet i 2016 endte på minus 1.083 millioner svenske kroner, blev driftsresultatet i 2017 et noget mindre minus på 124 millioner svenske kroner. Samlet set kom PostNord ud med et resultat for 2017 på minus 337 millioner svenske kroner mod minus 1.583 millioner svenske kroner. Det forbedrede resultat skyldes i vid udstrækning større pakkemængder

- E-handlens accelererende vækst gav rekordstore mængder i fjerde kvartal og for 2017 som helhed. Samtidig fortsætter digitaliseringen med at påvirke brevmængderne negativt. PostNord har en tydelig strategi til håndtering af digitaliseringens muligheder og udfordringer, siger Håkan Ericsson, der er administrerende direktør og koncernchef i PostNord.


Han peger på, at væksten inden for e-handelsdrevet logistik er meget stor, og at PostNord-koncernens e-handelsrelaterede B2C-mængder steg med 19 procent i fjerde kvartal og med 14 procent for hele året. Fjerde kvartal er sæsonmæssigt et stærkt kvartal, hvad angår mængder på grund af handelsinitiativet Black Friday og den traditionelle julehandel. 


Mens pakkemængderne steg, gik det den anden vej med brevene, hvor den samlede mængde faldt med 9 procent for hele året - 18 procent i Danmark og 7 procent i Sverige. Den sammenlignelige nettoomsætning faldt med 4 procent, da væksten inden for logistik ikke kunne opveje de lavere brevindtægter.


Udvalgte punkter fra kvartals- og årsrapporten (2016-tallene i parantes):

Oktober-december 2017
  • Nettoomsætning: 10.083 millioner svenske kroner (10.355 millioner svenske kroner)
  • Driftsresultat: 272 millioner svenske kroner (-1.012 millioner svenske kroner)
  • Justeret driftsresultat: 272 millioner svenske kroner (242 millioner svenske kroner)
  • Poster, der påvirker sammenligneligheden, netto - millioner svenske kroner (-1.254 millioner svenske kroner)
  • Periodens resultat: 207 millioner svenske kroner (-1.375 millioner svenske kroner)
  • Resultat pr. aktie: 0,10 (-0,69).
  • Pengestrømmen fra driftsaktiviteter udgjorde -181 millioner svenske kroner (1.424 millioner svenske kroner)

Januar-december 2017
  • Nettoomsætning: 37.079 millioner svenske kroner (38.478 millioner svenske kroner)
  • Driftsresultat: -124 millioner svenske kroner (-1.083 millioner svenske kroner)
  • Justeret driftsresultat: 338 millioner svenske kroner (500 millioner svenske kroner)
  • Poster, der påvirker sammenligneligheden, netto: -462 millioner svenske kroner (-1.583 millioner svenske kroner)
  • Periodens resultat: -337 millioner svenske kroner (-1.583 millioner svenske kroner)
  • Resultat pr. aktie: -0,17 (-0,79).
  • Pengestrømmen fra driftsaktiviteter udgjorde 1.361 millioner svenske kroner (1.321 millioner svenske kroner)

- I oktober fik vi en meget velkommen besked fra vores ejere. Den danske og den svenske stat var nået frem til en aftale om finansiering af omstillingen til en økonomisk bæredygtig produktionsmodel i Danmark. Aftalen er betinget af EU-Kommissionens godkendelse, som vi endnu ikke har fået. Den svenske regering besluttede desuden, at en ny postlovgivning skulle træde i kraft fra og med 1. januar 2018. Den indebærer todagesbefordring som normaltjeneste til frimærkefrankerede forsendelser og giver mulighed for en engangsændring af portoen. Disse beslutninger var meget vigtige, for at PostNord kan udføre befordringspligten på rimelige økonomiske vilkår, siger Håkan Ericsson.


Han fremhæver, at PostNord Strålfors fortsat har en stærk resultatudvikling, og at PostNord Norge og PostNord Finland vendte underskuddet i 2016 til overskud på helårsbasis. 


Håkan Ericsson forklarer også, at PostNord Sveriges dårligere resultat skyldes faldende brevindtægter, som ikke fuldt ud har kunnet opvejes af omkostningstilpasninger. 


PostNord Danmark håndterer digitaliseringens vidtrækkende effekter med den måske største omstilling, der nogensinde er gennemført. Koncernens justerede driftsresultat udgjorde 272 millioner svenske kroner (242 millioner svenske kroner) i kvartalet og 338 millioner svenske kroner (500 millioner svenske kroner) for hele året. 


De poster, der påvirker sammenligneligheden, udgjorde - millioner svenske kroner (-1.254 millioner svenske kroner) i kvartalet og -462 millioner svenske kroner (-1.583 millioner svenske kroner) for hele året og vedrører for 2017 som helhed omkostninger til afvikling af personale med såkaldt særlige vilkår i den danske virksomhed. 


Ifølge Håkan Ericsson vil der i perioden frem til EU-Kommissionens afgørelse om finansieringsløsningen i forbindelse med omstillingen i Danmark ikke ske yderligere afvikling af medarbejdere med særlige vilkår. 


- Overgangen til den nye produktionsmodel i den danske virksomhed fortsætter derimod, og 21. januar blev modellen til brevdistribution indført i hele Danmark. Effekten indfinder sig dog først, når PostNord kan reducere bemandingen fuldt ud som planlagt, hvilket sker, når EU-Kommissionens godkendelse er på plads, siger Håkan Ericsson, der fortsætter:


- Trods udvidet bemanding, der skulle sikre kvaliteten i brevdistributionen i Sverige, blev resultatet for dag til dag-befordring i fjerde kvartal lavere end sidste år. Årsresultatet blev 90,4 procent, hvilket ikke er tilfredsstillende, selv om det er bedre end lovkravet på 85 procent. I Danmark blev kvaliteten for standardtjenesten Brevet forbedret til 95,1 procent, hvilket er bedre end lovkravet på 93 procent. 


Pakkekvaliteten hos PostNord var noget lavere end året før år på grund af sidste kvartals nærmest eksplosive vækst i e-handlen. PostNord investerer for tiden i yderligere terminalkapacitet for at kunne håndtere den e-handelsdrevne vækst. I andet kvartal i år indvier PostNord sine nye pakke- og godsterminal med distributionshub i Køge. Den er med sine 25.000 kvadratmeter PostNord’s største terminal i Danmark. 


I Sverige udvides kapaciteten, når de nye terminaler i Örebro og Växjö sættes i drift i 2018.


PostNord arbejder målbevidst med bæredygtighed på flere områder og har siden 2009 reduceret CO2-udledningen med 32 procent. I årets løb intensiverede PostNord også arbejdet med at få en bæredygtig leverandørkæde. Ca. 180 leverandører har enten foretaget selvevaluering eller har haft kontrolbesøg, hvilket er et godt grundlag for PostNord’s fortsatte arbejde på området.


- Med fuldt fokus på fortsat implementering af strategien har vi iværksat en række spændende initiativer i arbejdet med at udvikle PostNord til Nordens bedste logistik- og kommunikationsvirksomhed. Det gælder ikke mindst inden for vores tjenesteudvikling, hvor vi sidste år lancerede flere modtagertilpassede tjenester, som giver større fleksibilitet og bedre service. PostNord-appen har ca. 1,4 millioner brugere i hele Norden og er meget benyttet, værdsat og desuden prisbelønnet. Vi arbejder målbevidst på gradvist at genvinde kundernes og modtagernes tillid og opbygge en stærk tro på fremtiden hos vores medarbejdere, siger Håkan Ericsson.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord
- Transportfirma fra Sverige fejrer fremgangsrigt første år i Danmark
- Hollandsk hybrid kan køre op til 50 km på ren el
- Plug-in hybrid-lastbil kan køre op til 10 kilomete rpå strøm
- Ekspres-koncern justerer sine priser
- Dansk transportkoncern får ny partner på det tyrkiske marked
- Årets varebil blev enten den ene, den anden eller den tredje
- Sortimo præsenterer digitalt univers ved messe for erhvervsbiler
- Benzin og diesel bliver mærket
- Polsk chauffør blev idømt fængselsstraf og udvisning
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- 80-årig kvinde cyklede ind i en skraldebil - og er efterfølgende død

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst