Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Samarbejde sikrer flere fly til tiden

Onsdag 7. februar 2018 kl: 11:58
Share  


Af: Redaktionen

Et tæt samarbejde mellem flyselskaber, ground-handlerne og flykontrollen har gjort Københavns Lufthavn til en af Europas mest punktlige lufthavne til gavn for både passagerer og flyselskaber

Trafikkøer i det europæiske luftrum øger risikoen for flyforsinkelser. Det gælder også for Københavns Lufthavn, hvor der dagligt lander og letter knap 800 fly med over 80.000 passagerer. På trods af den øgede flytrafik lykkes det at få langt de fleste fly afsted til tiden.


Det britiske analysefirma OAG, der hvert år rangordner verdens lufthavne, har i 2017 Københavns Lufthavn med i Top 3 i Europa med en punktlighed på 82,25 procent fly til tiden. Foran Københavns Lufthavn ligger tyrkiske Sabiha Gökcen med 82,32 og Athen med 82,87 procent.


- Flytrafikken er som et stort og komplekst puslespil, der skal gå op hver eneste dag. Så stor ros til flyselskaberne, flykontrollen og de ground-handlere, der håndterer check-in, bagage og fly. Uden tæt samarbejde var det ikke lykkedes at gøre Københavns Lufthavn til Nordeuropas mest punktlige lufthavn, siger Københavns Lufthavns driftsdirektør, Kristian Durhuus.


På verdensplan er CPH nummer 10. Mest punktlige lufthavn er japanske Osaka med 88,45 procent fly til tiden. Det er i kategorien af sammenlignelige lufthavne med 10-20 millioner afgående passagerer årligt.


- De senere år er alle de større europæiske lufthavne samlet faldet lidt tilbage på listen, fordi vi har ganske store udfordringer med trafikkøer i luftrummet - især i sommersæsonen. Og det har yderligere skærpet behovet for tæt samarbejde, siger Kristian Durhuus.


Flytrafik er et komplekst puslespil
Der er mange brikker, der skal lægges rigtigt for hver eneste flyafgang. Ikke meget skal gå galt før det kan få en såkaldt ”knock-on effekt”, der i sidste ende betyder forsinkelser, forklarer driftsdirektøren.
  • Check-in skal fungere optimalt med personale og pulte
  • Bagageanlægget med 13 kilometer bånd og store scannere skal køre uden fejl
  • Sikkerhedskontrollen skal være nem og hurtig
  • Ground-handlernes arbejde med klargøring af fly, boarding og håndteringen af bagagen skal holde tidsplanerne
  • Flykontrollen skal ikke blot planlægge hver dag i detaljer, men også være maksimalt fleksible

Nyt info-system skal formindske forsinkelser
For halvandet år siden udrullede Københavns et stort EU-initiativ, der skal sikre en mere rettidig afviklingen af flytrafikken i hele Europa - et fælles informationssystem kaldet A-CDM, Airport Collaborative Decision Making.


Systemet understøtter samarbejdet mellem lufthavn, flyselskaber og groundhandling selskaberne.


- Færre forsinkelser gavner ikke blot passagerne, men også flyselskaberne og de groundhandling-selskaber, der på vegne af flyselskaberne står for eksempelvis check-in, boarding og håndtering af baggage i lufthavnen, siger Kristian Durhuus.


Informationskæden omkring en flyrejse er kompleks - lige fra piloten til kontroltårnet til lufthavnen og til de groundhandlere, der skal stå klar til at tage imod ankommende passagerer og bagage - og være klar med check-in personale og bagagemandskab, når fly skal afsted.


Med A-CDM forpligter flyselskaberne, kontroltårne, lufthavne og groundhandlere sig til hele tiden at opdatere alle informationer om hver eneste flyrejse. Informationer, som alle kan tilgå. 


- Vurderingen her i Københavns Lufthavn er, at vi med A-CDM-samarbejdet har fået tre-fem procent flere fly afsted til tiden - til gavn for både selskaberne og for passagerne, siger Kristian Durhuus.


Fakta:
  • Et fly i fast rutefart i Europa kan på en enkelt dag skulle nå 4-6 flyvninger
  • Blot en enkelt forsinkelse kan akkumulere sig i løbet af dagen, så flyet ikke kan nå at flyve alle ruter og dermed mister både penge og passagerer
  • Det er ofte et lige så stort problem, når et fly ankommer til CPH før tid. Medarbejderne hos groundhandlerne er optaget med at tage sig af andre fly og den planlagte gate i lufthavnen er ofte ikke klar. Derfor må flyet vente
  • Rapporten fra OAG kan findes her: https://www.oag.com/2018-airport-airline-on-time-performance-report
  • Den internationale luftfartsorganisation IATA definerer Tyrkiet som en del af Europa. Derfor er Sabiha Gökcen med på listen over europæiske lufthavne.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Flyrute mellem Aalborg og Barcelona bliver til helårsrute
- Flere rejser med fly verden over
- Irsk lavprisflyselskab fløj med flere passagerer i april
- Sveriges regering giver 100 millioner kroner til udvikling af biobrændstof til fly
- Transportkoncernen DSV skruer op for forventningerne
- Norsk flyselskab fordobler afgange til Bangkok fra København
- Nye ruter får passagertallet op i højden i Aarhus Airport
- Dansk Erhverv bakker op om vækstteam for logistik og handel
- Nyt vækstteam skal sætte fokus på vækst i handels- og logistikerhvervene
- Metaltræthed er en sandsynlig årsag til motorhavari på amerikansk fly
- Flyselskab på en stor ø køber sig ind i andet ø-selskab
- Speditonsvirksomhed skifter ud i toppen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst