Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU giver FN-organsation ansvaret for skibsfartens CO2-kvoter

Onsdag 15. november 2017 kl: 11:50
Share  


Af: Redaktionen

EU-Parlamentet og EU’s medlemslande er blevet enige om at revidere EU’s system for handel med CO2-kvoter. Aftalen udelader indtil videre skibsfarten for i stedet at give FN’s maritime orgasiation IMO ansvaret. Den beslutning får støtte af rederiorgansationen Danske Rederier

Aftalen om EU’s CO2-kvotehandelssystem er relevant for skibsfarten, da det fra starten var et stærkt ønske fra EU-Parlamentet at inkludere skibsfarten i kvotesystemet fra 2023 i tilfælde af utilstrækkelige fremskridt i IMO’s eget arbejde med sin CO2-strategi.
 

Det har hele tiden været en prioritet for Danske Rederier at få rettet op på EU-Parlamentets krav om EU-enegang i forhold til forhandlingerne i IMO. 


Med den nye aftale har Danske Rederier fået sit ønske opfyldt. Den nye aftale giver IMO ansvaret til at komme med en ambitiøs aftale i 2023. Først herefter vil EU skulle sætte ind, hvis der ikke sket er tilstrækkelige fremskridt.
 

- Vi er meget tilfredse med, at de to processer nu er tilpasset hinanden i stedet for, at EU skulle kortslutte det igangværende IMO-arbejde. Vi vil gerne kvittere for, at EU her har fundet den rette linjeføring, siger Casper Andersen, der er EU-chef i Danske Rederier.


EU-Parlamentet har gennem længere tid været utilfreds med tempoet og ambitionerne i IMO-forhandlingerne og presser derfor løbende på ved at foreslå egne initiativer. 


- Presset er nu på IMO til at levere en ambitiøs strategi, men nu har IMO-landene fået tiden til det, siger Casper Andersen.
 

Datoer for IMO’s arbejde med en global klimastrategi:
  • April 2018: Vedtagelse af en indledende strategi for omfattende emissionsreduktioner fra skibe. Herunder fastlæggelse af ambitionsniveauer og korte, mellemlange og langsigtede tiltag
  • Forår 2023: Vedtagelse af en revideret strategi




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Danmark er rykket frem på listen over verdens største søfartsnationer
- Nettet er fyldt med spændende gods
- Danske Rederier efterlyser et fælles internationalt regelsæt i havnene
- DM i Skills er i gang
- Færgerederierne har fejret 50 år
- Elever i folkeskolen har fået øje på Det Blå Danmark
- Ananas skjulte kokain
- Kæmpe fundamenter er på vej til Kriegers Flak
- Køge Havn skal være base for fartøjer til ”Kriegers Flak”
- Molslinjen vil ansætte 300 til Bornholmslinjen
- Rederi og it-koncern kan ændre transportmarkedet markant
- Søfartens Ledere skal være en del af Lederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst